Er Meta's reklamefri platform en skjult strategi?

Hvis du annoncerer på Facebook og Instagram, så har du sikkert fået nervøse trækninger over at man nu kan købe sig en reklamefri version af platformene. For hvad kommer det til at betyde for din annoncering på platformene?

Her er mit bud.

Meta's introduktion af en reklamefri version af Facebook og Instagram ser ikke at tiltrække mange abonnenter og det er min påstand at det er præcis sådan Meta gerne vil have det. De vil nemlig slet ikke have abonnenter!

Her er årsagen til at de ikke lykkes med at få abonnenter og hvorfor det passer Meta helt perfekt.

  1. For høj en pris for friheden: Med en månedlig omkostning på 153 kr. for at undgå reklamer på FB og IG er det min vurdering at langt de fleste lever fint med annoncer på platformene.

  2. Meta's sande indtægtskilde forbliver: Det lader til, at Meta måske ikke aktivt søger at tiltrække abonnenter. Deres primære indtægtskilde har altid været annoncekroner og brugerdata. Og dét er den reelle årsag, det er nemlig langt mere værd.

Det større billede: Ved at have færre abonnenter beholder Meta deres vigtigste indtægtskilde, samtidig med at de omgår lovmæssige udfordringer. Tidligere har Meta ikke givet brugerne reelle valgmuligheder i forhold til kontrol over deres data i forbindelse med annonceprodukter – et kritisk punkt, som de nu kan sige at have adresseret, i hvert fald delvist.

Christian Strandberg - Partner, CPC Social

Forrige
Forrige

Hvordan kan jeg vide, om det virkelig er Meta der kontakter mig?

Næste
Næste

Alvorlig kritik og påbud fra Datatilsynet