Sådan skal du skalere din Instagram & Facebook annoncering

Juli 2019

 

Af Christian Rosenbech, Partner i CPC Social

 

Jeg deltog for nyligt i det eksklusive Ads Camp 2019 – et summit, hvor europæiske annoncører samles for at få learnings fra nogle af verdens førende specialister i Instagram og Facebook annoncering.

 

Her fik jeg masse banebrydende inputs med hjem i bagagen, som jeg vil gå i dybden med her på bloggen hen over sommeren. 

 

Denne gang skal det handle om, hvordan en verdensekspert i SoMe-marketing anbefaler, at du skalerer din Instagram og Facebook annoncering. Så du sikrer højest mulig ROAS! 

 

 

50 million dollar experience

 

Blandt talerne på konferencen var nemlig, Andrew Foxwell, som er grundlægger af Foxwell Digital og en af verdens absolut førende eksperter i SoMe-annoncering.  

 

 

Han gav inside-tips til, hvordan du bedst skalerer din annoncering – på baggrund af sin erfaring med Instagram og Facebook annoncering for over 50 millioner dollars (!). 

 

Jeg sad på kanten af mit sæde – for hans erfaringer og råd er bestemt værd at spidse ører efter. 

 

Lad os kigge lidt nærmere på, hvad han anbefalede… 

 

 

Sådan skalerer du HELT forkert

 

Foxwell startede egentlig med at runde alle de typiske fejl, folk gør i deres skalering. 

 

Så lad os først lige se på, hvordan du bare skalerer HELT forkert 😉

 

 

Been there, seen that…

 

Ifølge Foxwell, er en hyppig fejl, at mange skalerer med alt for få creatives – de køber altså flere annoncer, men fylder ikke tilsvarende nye visuals på. 

 

Det betyder, at brugerne mister interessen, da de jo HAR set det visuelle indhold før. 

 

På den måde bruger man altså flere annoncekroner, men får mindre effekt. 

 

På samme måde er det et problem, hvis du arbejder med for små målgrupper.

 

Så bliver folk overeksponerede –  og igen mindskes effekten eller måske bliver den endda negativ. 

 

 

Tag lige en slapper

 

Utålmodighed er, ifølge Foxwell, endnu en af de helt store synder.

 

Mange føler sig fristede til enten at skalere eller slukke for en annonce efter kort tid, hvis den præsterer særlig godt eller dårligt. 

 

Men her er det altså vigtigt at kigge på, hvad det er for et tidsrum, annoncen er optimeret i mod. 

 

Har du for eksempel optimeret mod 1 dag view og 7 dage click, nytter det ikke noget at ville slukke efter kun 3 dage, fordi du ikke er tilfreds med annoncens performance. 

 

Du kan først reelt vurdere en annonces præstation, når den har kørt i den definerede tidsramme. 

 

Foxwell hævder endda, at annoncer faktisk skal have haft en stabil ROAS i mindst 7-14 dage, før du kan skalere. 

 

Så træk vejret og slap heeelt af, og giv annoncerne den tid, de skal have… 

 

 

Mere bottom of funnel… dårligere bottom line

 

Ligesom det kan være fristende at stoppe Facebook annoncer, der ikke straks performer godt, kan det også være fristende at satse mest på bottom of funnel, altså remarketing. 

 

Men det er, ifølge Foxwell, endnu et no-go! 👎

 

Gør du dét, føres der nemlig ikke nok nye personer ind i tragten. Det er altså de samme personer, du bliver ved med at ramme. 

 

Det giver god mening i starten, da det er jo er en målgruppe, der har vist interesse.

 

Men før eller siden, opstår et ad wear-out, så effekten af din retargeting (og dermed dine annoncekroner) mindskes. 

 

 

Sådan bliver du verdensmester i skalering

 

Men hvordan er det så, du skal skalere, hvis du liige skal være ti skridt foran (de fleste) andre? 😎

 

 

Gå all in på TOFU

 

Hvis du skal være verdensmester i skalering, ja så skal der altså meget mere TOFU på tallerkenen!

 

Men her mener jeg (heldigvis) ikke den asiatiske sojabønne-køderstatning 😉

 

TOFU er forkortelsen for Top of the Funnel – og Foxwell anbefalede stærkt, at du bruger de fleste annoncekroner her. 

 

Det rådede han til for netop at undgå ad wear-out og dermed dårlig effekt af din investering. 

 

Ved løbende at bruge flest ressourcer på awareness, sikrer du derimod, at der hele tiden føres nye personer ind i tragten – samtidigt med, at du selvfølgeligt kontinuerligt fører folk længere ind i tragten. 

 

Hold dog lige øje med, at frekvensen i TOFU-fasen ikke bliver FOR høj.

 

 

Foxwell’s opskrift på succes

 

Ifølge Foxwell, ser en optimal budgetfordeling helt konkret sådan ud:

 

60% Top of the funnel: Branding, awareness

 

10% Middle of the funnel: Trafik 

 

20% Bottom of the funnel: Remarketing samt tilbud og lignende

 

10% Loyalitet: Remarketing til kunder, der har foretaget køb

 

 

Herudover kan hans anbefalinger, kort sagt, koges ned til denne huskeliste: 

 

  • Hold din kontostruktur simpel: maks. 3 annoncer per annoncesæt!
  • Husk at fylde nye creatives på, når du opskalerer
  • Skalér ikke før, annoncerne har haft en stabil ROAS i mindst 7-14 dage
  • Pas på med for små målgrupper
  • Brug flest ressourcer på TOFU
  • Sørg dog for, at frekvensen i TOFU ikke bliver for høj

 

 

Hele formålet med skalering er, at opnå større resultater på en omkostningseffektiv måde – og med Foxwell’s opskrift på succesfuld skalering i baglommen, så skulle du være rigtig godt klædt på til dette!

 

Så, så er det ellers bare om at kaste dig ud i det! 😊 

 

Hvis du nogle spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte mig på 7199 3736 eller kontakt@cpcsocial.dk.

 

CPC Social kan også skræddersy en workshop til din virksomhed, hvor vi dykker dybere ned i skalering eller andre aspekter af Instagram og Facebook annoncering. 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få eksklusive learnings fra nationale og internationale kunder

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right