Få fingeren på pulsen: Trends på Facebook i 2019

Januar 2019

 

Hvad vil folk klikke på og snakke om på Facebook i 2019? Hvis du skal lave godt content til din målgruppe, er du nødt til at have fingeren på pulsen. Facebook har derfor netop udgivet en oversigt over nye spirende samtaleemner og tendenser, som de forventer bliver mainstream i år. Vi har gjort det nemt for dig og giver dig her en kort oversigt over de allervigtigste trends og anbefalinger til, hvad du kan bruge den viden til i din markedsføring.

 

Holistisk sundhed: succes er tid til dig selv

Sundhedsbølgen er stadig over os, men nu i en opdateret udgave. Sund mad er fortsat et hot samtaleemne, men i 2019 søger folk mod specifikke, hypede fødevarer, som siges at være særligt sunde. Og så er der kommet endnu mere fokus på velvære og ‘me-time’. Folk er optagede af wellness-oplevelser for både krop og sind – og de er villige til at bruge tid og penge på det i hverdagen. Succes er ikke længere defineret af at eje dyre ting, men af om du er villig til at bruge tid på dig selv.

Reduce, reuse and recycle

Klimaet er på dagsordenen de fleste steder – også Facebook. Derfor er der bl.a. stort fokus på økovenlige hverdagsprodukter og på at mindske mængden af affald. Generelt er (særligt unge) optaget af at leve mere bæredygtigt. Blandt fokuspunkterne er at købe bedre kvalitet og reparere produkter, så de holder længere. Kort og godt: reduce, reuse and recycle.

Tidsstyring med software og mindfulness

Folk arbejder mere, og når de ikke arbejder, distraheres de af smartphonen. Derfor leder mange efter metoder til at styre deres tid og deres sind bedre. Nogle søger mod software, der blandt andet minder dem om, hvad de skal gøre, og hvornår. Mens andre søger mod mindfulness-teknikker for at opnå indre ro og optimere deres ydeevne.

Find inspiration i vildmarken

Mange finder inspiration til deres næste rejse, mens de scroller igennem nyhedsfeedet. Særligt er folk optagede af eventyrlige rejser i den vilde natur. Også folk, der aldrig før har interesseret sig for ødemarks-ture, er blevet fascineret af det fantastiske ved at være tæt på naturen.

Influencer salg på Facebook

Influencer marketing er fortsat i vækst. De skaber appellerende live-videoer og andet visuelt indhold, der styrker deres brand, og flere har nu funktioner på deres kanaler, der gør det muligt at shoppe direkte på siden. Brug af influencers giver rigtig god mening i kombination med Facebook markedsføring. De er ekstremt gode til at skabe interaktion gennem deres videoer, og Facebook belønner både engagement og brug af video. Og så giver influencers mulighed for salg til engagerede målgrupper, du ikke tidligere har haft adgang til.

Underholdende indhold

Millennials og generation Z leder konstant efter alle slags medieoplevelser, der er spændende, afstressende eller appellerer til følelserne. Særligt visuelt indhold er populært – især videoer. Så tænk på, hvordan du kan skabe underholdende (visuelt) indhold, der kan være en positiv adspredelse i din målgruppes hverdag.

 

 

Hvordan bruger du Facebook’s prognose i din markedsføring?

Samlet set er det værd at lægge mærke til wellness- og mindfulness strømningerne. Der er generelt mere fokus på den indre oplevelse af velvære og knap så meget på materialistiske ejendele. Vi mener derfor, at det, for mange, kan være en fordel at vinkle markedsføringen på selve oplevelsen og følelsen af produkterne – eller lave content, der er orienteret mod velvære, oplevelser og ‘me-time’.

 

Interessen for miljø og bæredygtighed er også en vigtig tendens. Vi anbefaler derfor, at du fremhæver eventuelle grønne tiltag i din virksomhed eller aspekter ved dine produkter i din Facebook markedsføring.

 

Det er vigtigt at huske på, at alt indhold på Facebook – også annoncer – indgår i et socialt nyhedsfeed. Det skal passe ind i den sammenhæng og være interessant og indfri behov hos målgruppen. Efterspørgslen efter visuelt, underholdende indhold er taget til, og bliver kun større. Det er derfor generelt mere og mere fordelagtigt at tænke underholdning (gerne video) ind i din markedsføring.

 

Som endnu en markant tendens i 2019 forventer vi, at influencer marketing i højere grad vil blive kombineret med Facebook markedsføring – da influencer marketing boomer og giver god mening som en del af dit marketing mix.

 

Du kan læse mere om alle de kommende trends i Facebook’s rapport.