Del 2: Sådan skaber du fortsat resultater med din annoncering

Juli 2020

 

Af Kirstin Warren Larsen

 

 

Hvordan sikrer du data til din datadrevne annoncering i en verden uden cookies?

 

Det spørgsmål kommer vi med vores forslag til i denne anden del af vores serie af to blogindlæg, der handler om de udfordringer, Datatilsynets retningslinjer om cookie-samtykke og Apples udrulning af ITP fører med sig. I dette blogindlæg kan du derfor læse mere om:

 

  • Behold din data i en verden uden cookies med Owned Media

  • Sådan får du data med Facebooks annonceformater

 

  • Det kan du bruge Facebook Shops til

 

  • Opsummering og tjekliste

 

 

Missede du første del af serien, hvor vi fortæller om, hvad cookie-samtykke og ITP betyder for dig? Læs med her.

 

Behold dine data i en verden uden cookies med Owned Media

 

Der er ingen tvivl om, at alle os, der beskæftiger os med digital markedsføring, bliver tvunget til at tænke nyt,  når vi i fremtiden mister meget af vores data til tracking af vores hjemmesidebesøgende.

 

Vigtigheden af at sikre sig så meget data som muligt bliver enorm, og i den forbindelse står Owned Media til at blive en vigtig spiller i kampen om data. 

 

Derfor kan din virksomhed med fordel investere i relevante muligheder som et led i den nye virkelighed, der venter lige rundt om hjørnet.

 

Her er 3 forslag til måder, du kan beholde din data på – det er dog ikke sikkert, at alle tre initiativer er brugbare i din forretningsmodel, lige som de alle er større investeringer, du ikke kan have klar på en formiddag:

 

 

E-mails


På samme måde som i en app, kræver det kun et enkelt samtykke at få brugerne over på en nyhedsbrevsliste, og for langt de fleste virksomheder er det lig med utrolig loyale brugere og kunder. 

 

Vi er efterhånden vant til alt for mange mails i vores indbakke, så brugerne er i stigende grad mere selektive med, hvilke nyhedsmails de tilmelder sig – og hvis de tilmelder sig, er interessen som regel oprigtig.

 

 

Login

 

Hvis dine brugere logger ind enten via din hjemmesides eget login, via en Google- konto eller en Facebook-profil, kan brugernes aktiviteter såsom favoritprodukter og køb tilknyttes den enkelte bruger.

 

Det er dog rigtig vigtigt, at virksomheden tænker ind, hvilken værdi der er for brugeren ved at logge ind. Dels er det ikke tilladt at kræve et login for at tilgå en side, og dels skal du kunne tilbyde brugeren et unikt univers af inspiration og brugervenlige løsninger bag et login f.eks. ved at give dem mulighed for at oprette ønskelister, gemme produkter eller lignende.

 

 

Apps

 

Såfremt det giver mening for din forretning, kan det være en god idé at flytte dine services og dermed dine brugere over i en app. Her skal deres samtykke nemlig kun gives første gang, de bruger den.

 

På den måde får du fuldt overblik over både hver enkelt bruger, deres aktiviteter og præferencer. Derudover får du muligheden for at kunne kommunikere direkte til brugerne via f.eks. push notifikationer om nye produkter eller tilbud.

 

 

 

For at sikre dig så meget data om dine brugere og kunder som muligt, kan du med fordel fokusere langt mere på Owned Media i fremtiden. Derudover har Facebook også en række muligheder for at indsamle data via platformens annonceformater og produkter. Helt uden, at du skal bekymre dig om samtykke og cookies.

 

 

 

Sådan får du data med Facebooks annonceformater

 

På Facebook har du flere muligheder for at indsamle data direkte gennem platformen. Og benytter du dig af dem, får du både chancen for at tænke kreativt i din brug af Facebooks annonceformater og for at være first mover på Facebooks egne produkter.

 

I forhold til din normale tilgang til den digitale markedsføring, skal du fremover vænne dig fra udelukkende at bruge Facebook annoncering til at plukke de lavthængende frugter i form af konverteringer fra dine retargeting-målgrupper, simpelthen fordi disse målgrupper vil blive mindre og mindre.

 

Derudover kan du med fordel bruge nogle af nedenstående annonceformater i upper funnel-området blandt branding og awareness. Disse annonceformater giver dig nemlig mulighed for at samle og gemme al den retargeting-data du har brug for.

De målgrupper vi normalt har betegnet som “prospecting” eller “ny trafik” vil nemlig ikke længere være retvisende med data fra hjemmesiden, da de kan indeholde personer, der allerede har besøgt – og endda købt – på din hjemmeside, men som ikke registreres som tidligere besøgende. Det skyldes, at de enten har har takket nej til cookies på din hjemmeside eller har tilgået din hjemmeside via en Safari browser for mere end syv dage siden.

 

Gamle kundelister vil derfor også blive mere værdifulde fremover, når det ikke længere er muligt at tracke køb, hvis cookies enten ikke bliver sat eller slettet efter syv dage. Vær derfor sikker på, at accepten ved køb er GDPR-compliant, og at I kan gemme brugerens personoplysninger, for at kunne uploade disse som målgrupper til brug i jeres annoncering.

 

I takt med, at Apple i 2018 startede ud med at blokere 3. parts cookies i Safari, gjorde Facebook det muligt, at deres pixel blev sat som 1. parts cookies i stedet for 3. parts cookies. Dermed sikrede Facebook fremtiden for retargeting på tværs af deres apps og services (Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network) på et tidspunkt, hvor det kun var 3. parts cookies, der blev set ned på.

 

I dag bliver 1. parts cookies alligevel ramt af ITP efter syv dage. Dog er det stadig vigtigt, at din Facebook pixel har slået funktionen til. Hvis den er oprettet efter ændringen sættes den automatisk som 1. parts cookies, men hvis den er ældre, skal du selv tjekke, at 1. parts cookies er slået til i Business Manager.

 

Vil du have hjælp til din Facebook-pixel generelt? Så er du velkommen til at kontakte os på kontakt@cpcsocial.dk eller på +45 7199 3736.

 

Annonceformater

 

Heldigvis har Facebook et hav af annonceformater, hvoraf in app-formaterne pludselig er meget mere værdifulde, end de før har været. For mens annoncører ikke længere kan tracke brugerne via deres hjemmeside, bliver in app-formaterne nemlig ikke påvirket af hverken samtykke-bokse eller ITP.

 

Her er nogle eksempler på annonceformater, der kan give annoncøren en værdifuld viden, som cookies ikke længere kan.

 

 

Video

 

Videoformatet har længe været et effektivt annonceformat på Facebook og Instagram, og i fremtiden kan det blive endnu mere værd.

 

Her har du nemlig mulighed for at tracke, hvor meget brugeren har set af videoen samt at oprette målgrupper for helt op til det seneste år. Dermed kan du ende med en meget værdifuld målgruppe af personer som f.eks. har set 50% eller 95% af din video – hvis blot den er mere end 30-40 sekunder lang, så har disse brugere jo unægteligt udvist en stor interesse for den og dit brand.

 

Instant Experience

 

Det, vi før i tiden kendte som Canvas-annoncer, vil fremover også være en vigtig brik i tracking-puslespillet.

 

Fordelen ved dette format er nemlig, at annoncen kan virke som en landingsside på lige fod med din  hjemmeside. Dog er fordelen ved annoncetypen, at Instant Experience rent faktisk giver dig mulighed for at opsamle brugere, der har åbnet annoncen – og endda også brugere, der har klikket sig videre til hjemmesiden i op til de seneste 180 dage.

 

Så hvor vi ellers kommer til at miste trackingen på en stor del af de brugere, der klikker på en annonce til hjemmesiden – enten fordi de ikke giver samtykke til marketing-cookies, eller fordi deres cookies bliver slettet efter 24 timer – så vil vi med en Instant Experience kunne gemme dem som målgruppe i helt op til et halvt år.

 

Lead Forms

 

Hvor du hidtil sagtens har kunnet lave en konverteringskampagne mod nyhedsbrevstilmeldinger på hjemmesiden, vil det fremover kræve, at du har godt styr på frekvensen af din manuelle upload eller automatiske overførsel af tilmeldte leads. Kun på den måde kan du nemlig være sikker på, at du ikke spammer brugere med den samme lead-annonce, fordi deres tilmelding ikke er tracket.

 

Med formatet Lead Form  kan du nemt opsætte lead-formularer, hvor brugerne tilmelder sig direkte via Facebook og Instagram. Disse personer kan du efterfølgende samle i en målgruppe, som du kan ekskludere fra lead-annoncen. På den måde undgår du at spamme dem, der allerede har tilmeldt sig – i hvert fald inden for de seneste 90 dage.

 

 

Messenger, WhatsApp og Instagram Direct

 

Som supplement – eller endda i nogle tilfælde, alternativ – til maillister, er Facebooks forskellige beskedapps en rigtig god måde at få krog i eksisterende og potentielle kunder. Og så endda helt uden brug af cookies!

 

Som annonceformat har du mulighed for at lave deciderede “Send en besked”-annoncer, der ved brugerens klik linker direkte til en tråd med jeres virksomhed i Messenger, WhatsApp eller Instagram Direct.

 

Flere af vores kunder har stor succes med dette format som en brik i deres kundeservice og oplever en stor stigning i relevante spørgsmål og henvendelser. Spørgsmål og henvendelser som brugerne måske ikke var kommet med, hvis de selv skulle have taget initiativ til at skrive en mail eller ringe op. 

 

Derudover oplever flere af vores kunder, at en stor del af henvendelserne bliver konverteret til køb i dagene efter samtalen har fundet sted.

 

Fordelen for din virksomhederne er i den forbindelse, at Facebook har mulighed for at opsamle alle brugere, der har startet en samtale med dem på lige fod, som havde de sendt virksomheden en mail eller brugt en chatbot på hjemmesiden – blot uden forhindringerne ved samtykke og cookies.

 

 

 

Udover flere af Facebooks annonceformater, kan deres nyeste produkt, Facebook Shops, også ende med at blive en vigtig spiller i i kampen om data.

 

 

Det kan du bruge Facebook Shops til

 

Udover vigtigheden af håndvask og hjemmearbejdsdage, har Corona-tiden også lært os vigtigheden af nem og effektiv e-handel, især for mindre virksomheder.

 

Derfor har Facebook løbet ekstra hurtigt, og i maj 2020 annoncerede de, at de ville fremskynde den globale udrulning af deres seneste brik i kampen om brugere og e-handel: Facebook Shops.

 

Efter de succesfulde tiltag Facebook Page Shop og Instagram Shopping har de nu luret markedet og efterspørgslen – og konkluderet, at det giver god mening for mange webshopejere at hive deres e-commerce platform over på Facebook og Instagram.

 

Hvis du som webshopejer allerede har tilknyttet dit produktkatalog til enten din Facebook-side og/eller Instagram-profil, kan du (snart) udvide konceptet til at flytte hele din webshop over på begge platforme. Og så endda helt gratis.

 

Facebook arbejder endda sammen med store e-handelsplatforme som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Feedonomisc m.m. for at forenkle hele oprettelsesprocessen for virksomhedsejerne.

 

Det betyder, at du kan opbygge din webshop i Facebooks univers med forskellige sider og tilpasse den med et coverbillede samt farver, der matcher dit brand. 

 

Når brugerne kigger på dine produkter på din Facebook Shop, har de mulighed for at se hele dit udvalg, gemme interessante produkter eller gå direkte til din hjemmesides checkout og foretage et køb.

 

Sidst, men ikke mindst, vil det med tiden være muligt for brugerne at gennemføre købet inden for Facebooks økosystem.

 

Shops er endnu ikke lanceret i Danmark, men rygtet siger, at vi kan forvente en lancering i august 2020. Senere vil Checkout med in app-betaling også blive en mulighed i Danmark.

Derfor skal du i gang nu, hvis du vil være klar, så snart du får muligheden! Det er nemlig dem, der allerede har enten en Facebook Page Shop eller Instagram Shopping implementeret, der først får mulighed for at konvertere disse til den nye Facebook Shop platform. Først på et senere tidspunkt vil du kunne opbygge en Facebook Shop fra bunden.

 

Kundeservice

 

Ikke nok med, at brugerne med tiden kan foretage hele sit køb på Facebook eller Instagram, så skal de selvfølgelig også kunne få kundeservice på disse platforme, som var de i en butik eller på en webshop.

 

Derfor vil der blive tilføjet en funktion, så brugerne kan kontakte din virksomhed direkte gennem Messenger, WhatsApp eller Instagram Direct. 

 

Det giver altså brugerne mulighed for at stille spørgsmål til deres køb, bede om hjælp til valg af produkter, spore leveringer og meget mere.

 

Derudover vil Facebook også på sigt gøre det muligt for brugerne at gennemføre deres køb direkte i chatten. Dermed kan brugerne stille spørgsmål til et bestemt produkt, og når de har fået svar, kan de foretage købet direkte i chatten.

 

Funktionen er lige nu kun tilgængelig i USA samt for enkelte andre virksomheder, men er også i pipeline til at komme til Danmark, når vi først har fået Facebook Shops.

 

Facebook og data

 

Set i lyset af fremtidens manglende cookies og tracking, så har den fulde version af Facebook Shops den enorme fordel, at du ikke behøver bekymre dig om hverken samtykkebokse eller cookies, da hele webkøbet sker på Facebooks platform – helt uden om din egen hjemmeside.

 

Det har også den store fordel for dig som annoncør, at Facebook kan bruge alt den viden om brugernes aktivitet og interesser i deres eget univers. Dermed vil vi formentlig se nye funktioner inden for interessebaserede målgrupper, da Facebook ikke længere er afhængige af 3. parts cookies, men kan promovere kjoleannoncer på tværs af alle deres platforme, baseret på en brugers kig på en kjole i en virksomheds Shop.

 

Derudover er det ret interessant, at du ifølge Facebook, som bruger kan acceptere at modtage marketing e-mails fra den pågældende virksomhed ved et køb på platformen, så snart Facebook Shops lanceres.

Det tyder altså på, at der (selvfølgelig) vil blive inkorporeret forskellige nye muligheder for at fastholde brugere og kunder, når vi får den fulde version af Facebook Shops at se.

 

 

 

 

Opsummering og tjekliste

 

Facebook har gang på gang vist, at de er omstillingsparate og nytænkende, når det kommer til behovet for nye funktioner og produkter inden for deres univers.

 

Det er især gældende, når der åbner sig muligheder for at hive flere annoncekroner indenbords eller for at indtage flere markedsandele.

 

Dermed er der heller ingen tvivl om, at Facebooks fokus på e-commerce-løsninger og et lukket økosystem, er deres direkte modspil til både Google og Amazons e-commerce-løsninger.

 

Selvom de argumenterer for, at vil give de bedste vilkår for at mindre virksomheder kan overleve, så bunder de fleste af deres tiltag oftest i muligheder for Facebook selv.

 

I takt med, at virksomhedsejere mister mere og mere data fra brugernes kunderejser, giver det rigtig god mening at tænke anderledes når det kommer til Facebook- og Instagram-annoncering.

 

Her har vi opsummeret de vigtigste punkter, du skal tage med til dit næste marketing møde:

 

  • Hav styr på, at webshop-kunder ved køb accepterer, at deres data må bruges i forbindelse med annoncering på de sociale medier

 

  • Tjek at 1. parts cookies er slået til i din Facebook Pixel

 

  • Udnyt Facebooks muligheder for at nå rigtig mange personer på tværs af alle dets platforme (Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network)

 

  • Placér Facebook- og Instagram-annonceringen højere oppe i din funnel, frem for udelukkende som konverterende platforme mod retargeting-målgrupper nederst i din funnel

 

  • Brug Facebooks in app-annonceformater som Video og Instant Experience øverst i din funnel, så du har fuld kontrol over dine retargeting-målgrupper

 

  • Inkorporér annonceformater som Lead Forms og Messenger/Instagram Direct-beskeder i din funnel, enten for at indsamle leads på potentielle kunder eller som et led i din kundeservice

 

  • Vær klar, når Facebook Shops bliver lanceret i Danmark ved at have implementeret Facebook Page Shop og/eller Instagram Shopping – og sørg  for, at dit produktkatalog er tilknyttet i Business Manager med relevante parametre og automatiske overførsler fra din webshops backend

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her:

 

[]
1
Vil du modtage guiden "Den uundværlige guide til annoncering på Facebook og Instagram"?Du siger samtidig ja til at modtage guide i fremtiden

Du siger samtidig ja til, at vi udover det månedlige nyhedsbrev fremover må sende dig guides, whitepapers og lignende materiale.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right