Sådan påvirker algoritmerne din annoncering

September 2019

Af Christian Rosenbech, Partner i CPC Social

 

Har du nogensinde snakket med en ven om et bestemt produkt – og kort efter set en Facebook eller Instagram annonce for netop dette produkt? Eller har din kone foreslået en rejse til Kroatien, hvorpå du næste dag ser en annonce, der sjovt nok sælger afbudsrejser til… Tadaaa, Kroatien! 

 

Er det mon nogen, der lytter med til dine samtaler?

 

Niks, der er bare tale om nogle VILDT sofistikerede algoritmer, som måler både din og dine nærmestes digitale adfærd via mange forskellige enheder og platforme – på én gang. Det er derfor, de er i stand til at vise dig næsten creepy relevante annoncer. 

 

Jeg deltog for nyligt i konferencen Ads Camp, hvor europæiske annoncører samles for at få learnings fra verdens førende eksperter i Facebook og Instagram annoncering. Og en af konferencens mest spændende speaks handlede netop om algoritmer (hvor usandsynligt det måske lyder!). 

 

Algoritmer er nemlig ikke bare nogle tørre, uvedkommende koder. De er selve fundamentet for, hvordan de sociale medier virker – og derfor også for, hvordan annoncering på Facebook og Instagram fungerer.

 

Derfor er de super vigtige at forstå, hvis du vil have din annoncering til at give bedst mulige resultater. 

 

 

Hvad er algoritmer?

Det var ekspert i digital marketing, Antonio Calero fra Adespresso, som på Ads Camp førte os ind i algoritmernes verden og forklarede, hvordan de egentlig virker i hverdagen. 

 

Som Calero påpegede, så bliver vi mennesker konstant bombarderet med information. Derfor filtrerer vi hele tiden indhold fra og til. 

 

For eksempel, er det sjældent, at du læser et HELT magasin fra ende til anden. Du udvælger det, du synes er interessant – og ignorerer alt det andet. Og algoritmerne fungerer på samme måde. 

 

Med afsæt i vores måde at sortere information på, prøver algoritmerne at filtrere indhold på platformen – så vi får vist det, vi synes er mest spændende (og som vi mest sandsynligt vil interagere med) og undgår alt det kedelige. 

 

For at give dig den bedste brugeroplevelse, vurderer algoritmerne alle typer data. Det kan være alt lige fra geografisk lokalitet, til IP-adresser, dine interesser, tidligere interaktioner og personlige relationer. 

 

Eksempelvis kan du få vist en annonce, hvis din partner har besøgt et website eller vist interesse for en bestemt slags produkter online. Det er altså langt fra kun din egen digitale adfærd, der afgør de annoncer, du ser. 

 

 

Du styrer ikke hvem, der ser dine annoncer

“Men, hvad betyder algoritmerne for min egen Facebook og Instagram annoncering?”, tænker du måske. Det korte svar er: ALVERDEN.

 

Bag alle Facebook og Instagrams forskellige kampagnemål (såsom lead, trafik, konverteringer osv.) ligger der nemlig vidt forskellige algoritmer. 

 

Når du definerer målgrupper, bliver annonceringen selvsagt rettet imod personer med de kendetegn, du har valgt (såsom demografi, geografi, interesser osv.).

 

Men ud fra det kampagnemål, du har sat, sker der faktisk ENDNU en (skjult) udvælgelse. 

 

Algoritmerne udvælger nu de personer fra din målgruppe, som udviser en online adfærd, der matcher kampagnemålet. 

 

Er dit mål eksempelvis trafik, så rammes de personer fra din definerede målgruppe, som har tendens til at klikke på indhold. 

 

Det er blandt andet derfor, at Facebook og Instagram annoncering er så vanvittig effektiv!

 

 

 

Sådan påvirker algoritmerne din kampagner

Calero gav tre helt konkrete eksempler på, hvordan Facebook og Instagrams algoritmer udvælger personer fra din målgruppe på baggrund af dit kampagnemål: 

 

Trafikkampagner: 

Når dit kampagnemål er trafik, vises dine annoncer til de personer i målgruppen, der har tendens til at klikke på indhold. Det er typisk ca. 2/3 af din definerede målgruppe. Den sidste 1/3 ser faktisk aldrig din annonce. Er indholdet blevet vist til de 2/3, bliver annoncen ikke videresendt til den resterende del af målgruppen. I stedet vil de 2/3 blive eksponeret igen – da de er den mest relevante del af gruppen, set i forhold til kampagnemålet. 

 

Konverteringskampagner:
Er dit kampagnemål konverteringer, fungerer algoritmerne på samme måde som med trafikkampagner. Nu vises annoncerne bare til de personer i målgruppen, der har tendens til at give konverteringer – hvilket er ca. 1/3. Ligesom med trafikkampagner bliver annoncerne aldrig vist til den resterende gruppe, fordi de ikke udviser relevant adfærd. 

 

Reach-kampagner:

Hvis dit kampagnemål er Reach, sørger algoritmerne for, at dine annoncer når flest mulige i din målgruppe – da målet udelukkende er at skabe kendskab, hvilket ikke kræver en bestemt adfærd fra modtageren. Det kan måske virke fristende at bruge denne målsætning mest, da disse annoncerne når ud til flest personer. Det er dog vigtigt kun at bruge den slags kampagne, hvis målet vitterligt blot er kendskab. Hvis du ønsker, at kampagnen skal resulterer i en bestemt handling hos modtagerne, men laver en reach-kampagner, vil du få dårlig effekt – da algoritmerne ikke har fokus på din ønskede handling. 

 

Det er altså, kort sagt, sindssygt vigtigt at få valgt det kampagnemål, der matcher formålet med din annoncering.

 

 

Forstærk effekten med automatiseret optimering

Med det rigtige kampagnemål er du nået langt for at sikre optimal performance.

 

Men herudover har du mulighed for at forstærke kampagnens performance yderligere via forskellige automatiserede funktioner.

 

For eksempel kan du benytte funktionen Automatiske placeringer. Her udvælger algoritmerne automatisk de placeringer, som giver dig flest af de hændelser, kampagnemålet stiler mod.

 

Er målet for eksempel videovisninger, afgør Facebook og Instagram selv, hvilke placeringer, der virker bedst – til den del af din målgruppe, som er tilbøjelige til at se videoer. Vildt, ikke?

 

Der findes en lang række af den slags automatiserede funktioner, hvor algoritmerne løbende optimerer dine kampagners performance. Du kan læse mere om dem, her.

 

 

Vælg det rette kampagnemål

Den vigtigste lavpraktiske takeaway i forhold til algoritmer og annoncering er dog, som nævnt, at kende det konkrete formål med din kampagne – og så vælge det matchende kampagnemål. 

 

Det er ganske enkelt altafgørende i forhold til den effekt, du får ud af din Facebook og Instagram annoncering – og dermed den værdi, du får for pengene.

 

Herudover kan du så supplere med diverse automatiserede funktioner, som forstærker den positive effekt og den økonomiske gevinst. 

 

Og så skulle du være godt klædt på til at få algoritmerne til at arbejde bedst muligt for dig 🙂

 

Har du nogle spørgsmål i forhold til algoritmer og Facebook eller Instagram annoncering, er du meget velkommen til at sende mig en mail på kontakt@cpcsocial.dk eller ringe på 7199 3736. 

 

CPC Social har også mulighed for at afholde en workshop for din virksomhed om, hvordan I bedst sammensætter jeres Facebook og Instagram kampagner. 

 

 

Få eksklusive learnings fra vores samarbejde med danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right