Sådan beregner du, hvad du tjener på dine annoncer

Oktober 2020

 

Af Christian Rosenbech, Partner & Head of Client Marketing

 

“Tjener jeg penge på min annoncering?”

 

Sådan lyder et af de spørgsmål, jeg er blevet stillet allerflest gange i den tid, jeg har beskæftiget mig med annoncering på sociale medier.

 

I dette blogindlæg har jeg samlet 3 modeller, der kan beregne, hvad du tjener på dine annoncer.

 

 

 

 

1. Beregn, hvor mange gange du får din investering igen med Return on Ad Spend (ROAS)

 

Bruger du denne model, kan du få svar på,  hvor mange gange du får din investering igen. Metodens formål er nemlig at vise effektiviteten af dine annoncekampagner.

 

For at beregne ROAS skal du kende din annonceindtægt og din annonceudgift. 

 

Regnestykket ser derfor sådan ud:

 

 

ROAS = Indtægt / Annonceudgift * 100%

 

 

Lad os prøve med nogle fiktive tal. Hvis din annonceudgift er 10.000 kr., og du omsætter for 42.000 kr., ser dit regnestykke sådan ud:

 

 

ROAS = 42.000 kr. / 10.000 kr. * 100% = 420%

 

 

I dette tilfælde er din ROAS 4,2. Det betyder, at for hver en krone du bruger, får du 4,2 kr. tilbage.

 

Denne model har dog et par svagheder, som jeg vil vende tilbage til senere.

 

 

 

2. Beregn fortjenesten af din investering med Return on Investmest (ROI)

 

Hvor ROAS udelukkende giver dig svar på, hvad du får retur for hver annoncekrone, du bruger, tager ROI højde for alle omkostninger og giver dig et fuldt overblik over, hvor rentabel dine annoncer er. I denne model bliver der derfor også taget højde for indpakning, fragt, udgifter til dit SoMe bureau osv.

 

Modellen er mere forretningsorienteret end ROAS og svarer på spørgsmålet “Er vi rentable med hensyn til alle afholdte omkostninger?”.

 

Formlen for ROI ser sådan ud:

 

 

ROI = (fortjeneste – investering) / investering * 100%

 

 

Hvis vi antager, at din samlede investering er 5.000 kr. og din fortjeneste er 25.000 kr., vil dit investeringsafkast være:

 

 

ROI = ( 25.000 kr. – 5.000 kr.) /  5.000 kr. * 100% = 400%

 

 

Men hvad er en god ROI egentlig? Svaret afhænger af din fulde omkostning og din branche.

 

 

 

3. Beregn smertegrænsen for dine annonceaktiviteter med Break-even ROAS (BER)

 

 

ROAS viser ikke altid, hvor omkostningseffektive annoncer er. Det betyder, at du sagtens kan have en positiv ROAS uden at tjene en krone. Model 1, hvor du udelukkende beregner din ROAS, er derfor ikke altid nok til at vurdere, om dine annonceaktiviteter kan betale sig. Det kan derfor være en idé at beregne din Break-even ROAS (BER).

 

Break-even ROAS er det punkt, hvor din fortjeneste er lig med dine omkostninger, og dermed din smertegrænse for, hvad dine annoncer skal omsætte for, hvis du vil undgå at miste penge.

 

I beregningen af Break-even ROAS skal du, lige som i model 1, kende dine annonceudgifter og -indtægter. Derudover skal du også kende din overskudsmargin.

 

Din overskudsmargin måler indtægten af hver en krone, du har omsat for.  Hvis du f.eks. sælger en ansigtscreme til 500 kr., og det har kostet dig 300 kr. at producere den ansigtscreme, er de resterende 200 kr. din nettoindtægt. Ud fra dette kan vi med lidt hurtig hovedregning regne ud, at din overskudsmargin er på 40%. 

 

Når du har ovenstående på plads, ser dit regnestykke for Break-Even ROAS sådan her ud:

 

 

Break-Even ROAS = 1 / overskudsmargin * 100%

 

Break-even ROAS = 1 / 40% = 250%

 

 

Ud fra regnestykket kan du se, at du skal du have 250 kr. igen for hver 100 kr., du bruger, hvis du vil undgå at miste penge på dine annonceaktiviteter.

 

 

 

Opsamling

 

Annoncerer du for en webshop, er det altafgørende for webshoppens omsætning, at du sætter dig ind i, hvad du tjener på din annonceindsats. For gør du det ikke, risikerer du at miste penge på kampagner, du ellers troede performede godt.

 

De 3 modeller ovenfor er nyttige i forskellige situationer, men for en sikkerheds skyld vil jeg anbefale dig, at du sætter dine tal ind i alle tre modeller. 

 

Har du problemer med at udregne din virksomheds ROI eller Break-even ROAS, anbefaler jeg, at du som minimum beregner din webshops ROAS. 

Vil du vide mere om annoncering på sociale medier? Få eksklusiv viden i vores nyhedsbrev!

.