Reach: Ser dine Facebook fans dine opslag?

December 2017

 

Det var en gang, hvor alle ens fans, altid så alle ens opslag på Facebook.

Den tid er desværre ovre, eftersom Facebook løbende opdaterer deres algoritme. Det bliver derfor sværere og sværere at få en stor organisk rækkevidde på sine opslag.

Det er ærgerligt for både dig og din virksomhed, fordi dine fans i tidernes morgen formentlig har liket din side netop fordi de er interesserede i din virksomhed.

Forstå Facebooks algoritme

Når dine opslag på Facebook ikke ud til ligeså mange, som du havde håbet på? Så er du ikke alene. Med Facebooks nye algoritme kræver det en stor indsats at blive set i din målgruppes feed.

Det er derfor vigtigt at forstå hvordan den berygtede algoritme virker – og ikke mindst, hvordan du kan optimere dit content på Facebook, så det får en stor organisk rækkevidde og rent faktisk bliver set.

En algoritme kigger løbende på den data vi som Facebook-brugere giver den. Algoritmen bestemmer hvilket content vi ser i vores nyhedsfeed, så vi (ifølge algoritmen) kun ser det content der er relevant for os. Dette bestemmer den på baggrund af hvad vi normalt liker og interagerer med.
Det er derfor udelukkende algoritmen der bestemmer, hvilke af din sides opslag der får organisk rækkevidde og ender i dine fans nyhedsfeed.

Det skal siges, at Facebook jævnligt opdaterer algoritmen og dens måde at arbejde på. Facebook kæmper konstant for at brugerne undgår for meget spam og irrelevant indhold i deres nyhedsfeed, så algoritmens kriterier kan meget muligt være ændret om bare et halvt år.

Sådan når du dine fans:

For at sikre dig, at dine opslag får organisk rækkevidde og når ud til dine fans, har du reelt set tre muligheder:

  1. Du kan benytte dig af annoncering og dermed betale Facebook for at få vist dine opslag til dine fans.
  2. Du kan lave super skarpe opslag. Facebook vægter godt og relevant content rigtig højt, så hvis du kan få dine fans til at udvise loyalitet, så er dine opslag allerede meget bedre stillet. Det kan f.eks. opnås ved at skrive noget interessant, som dine fans gider bruge tid på at læse (og dermed udviser interesse) eller ved at stille spørgsmål, som dine fans gider svare på (og dermed udviser engagement).
  3. Du kan vise dine fans, hvordan de undgår at gå glip af dine opslag i deres nyhedsfeed. Facebook har nemlig gjort det muligt, at man manuelt kan vælge hvilke siders opslag man vil sikre sig at se. Under sidens coverbillede, kan vælge hvilken placering sidens opslag skal have i ens nyhedsfeed samt om man vil have notifikationer, når siden slår noget op.

Hvis du går efter punkt 2, så får du her fem tips til, hvordan du udarbejder Facebook-content, der gør Facebook algoritmen glad:

  1. Udarbejd content der tiltrækker positiv feedback fra din målgruppe i form af kommentarer, likes og reaktioner (såsom spørgsmål, som brugerne har lyst til at svare på).
  2. Post interessante opslag der kræver tid af brugeren, da det viser engagement (såsom video er der kræver opmærksomhed).
  3. Post content der indbyder til deling (f.eks. humoristiske opslag, der dog stadig er relevante i forhold til din side).
  4. Post regelmæssigt (mindst én gang om ugen, så fansene “holdes til ilden”).
  5. Fokusér på at få loyale fans (hvis de kun har liket siden pga. af en konkurrence, vil de formentlig ikke engagere sig i de efterfølgende opslag).

 

Test af Explorer feedet

Hvis du for nyligt har opdateret Facebook appen, har du en ny menu der hedder “Udforsk”. Her finder du opslag fra alverdens sider, som du ikke allerede følger. Det er simpelthen et nyhedsfeed med forslag til opslag der muligvis er noget for dig. Helt ligesom du måske kender det fra Instagrams udforsk-side.

Facebooks Explorer feed

Dog har Facebook taget et skridt videre i seks lande (Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Guatemala og Cambodia), hvor alle siders opslag er flyttet fra nyhedsfeedet til Udforsk feedet. Dermed er der kun opslag fra ens venner og annoncerede opslag tilbage i “dit eget” nyhedsfeed.

Så selvom du er fan af både CPC Social, Fitness World og den lokale bager, så skal du over i Udforsk feedet, for at se de siders organiske opslag.

Hvis Facebook vælger at rulle denne funktion ud i resten af verden, vil det helt sikkert betyde et enormt fald i organisk rækkevidde af siders opslag.

Heldigvis påstår Facebook hårdnakket, at det ikke er planen, men at funktionen simpelthen bare skal optimere brugeroplevelsen i de seks lande.

Vi holder vejret og håber på det, men følger selvfølgelig sagen tæt!

 


Kender du nogen der har brug for større organisk rækkevidde?
Så er du velkommen til at dele indlægget herunder.

Hvis du vil have relevante nyheder fra Facebook direkte i din indbakke, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev lige her.