5 myter om annoncering på sociale medier

Juni 2020

 

Annoncering på sociale medier bringer mange forestillinger og holdninger med sig. Men hvad er egentlig op og ned med annoncering?

 

 

I dette blogindlæg gennemgår vi 5 myter om annoncering på sociale medier. En viden, du kan bruge til at optimere din indsats.

 

 

 

#1 Vi er trætte af at se på annoncer i vores feed

 

 

En myte om annoncering på sociale medier er, at annoncer er noget, vi helst vil være fri for.

 

 

Flere undersøgelser bl.a. den her fra Edelman viser, at langt de fleste af os gerne vil have, at der bliver passet bedre på vores data.

 

 

Samtidig viser en undersøgelse fra HubSpot, at 91% af forbrugerne mener, at annoncer er mere forstyrrende i dag, end de var for tre år siden.

 

 

Alligevel viser flere forskellige undersøgelser, at: 

 

 

 

 

 

Det er derfor ikke annoncerne alene, men måden, virksomheder annoncerer på, der kan være problematisk. 

 

 

 

 

#2 Annoncering på Facebook og Instagram kan kun bruges til brand awareness

 

 

En anden myte om annoncering på sociale medier er, at annoncering på Facebook og Instagram kun kan bruges til brand awareness.

 

 

Sådan lyder det i hvert fald til tider fra folk, der beskæftiger sig med nogle af de konkurrerende marketingdiscipliner. Og ja, annoncer på Facebook og Instagram er rigtig gode til at skabe opmærksomhed omkring et brand. Se selv her.

 

 

Og så kan annoncer i høj grad også bruges til at genere leads. Læs, hvordan vi hjalp Rådet for sikker trafik med det.

 

 

Men du kan også sagtens annoncere dig til salg – f.eks. gennem dynamiske retargeting-annoncer. Ved at bruge dem kan du bl.a. annoncere specifikke produkter, som brugeren tidligere har kigget på eller lagt i kurv uden at købe det.

 

 

 

 

 

 

#3 Boost-knappen kan det samme som annoncering

 

 

En tredje myte om annoncering på sociale medier er, at boost-knappen kan det samme som annoncering.

 

 

Men boost-knappens evner er forbeholdt at vise dit opslag til så mange som muligt. 

 

 

Benytter du dig af funktionen, har du derfor hverken mulighed for at optimere dit opslag mod andre målsætninger end reach, eller at kontrollere, hvilken målgruppe der skal se dit opslag. Derudover har du heller ikke mulighed for at servere dine budskaber gennem spændende formater og på de placeringer, du ønsker.

 

 

Vil du skabe resultater med din annoncering, der kan ses og mærkes, er Boost-knappen altså ikke din ven. Men knappen kan fungere fint, hvis du bare gerne vil have dit opslag ud over stepperne.

 

 

 

 

#4 Du kan både ramme og udelukke enkelte personer gennem din annoncering 

 

 

En fjerde myte om annoncering på sociale medier er, at du både kan ramme og udelukke enkelte personer gennem din annoncering.

 

 

Alt den data, Facebook indsamler om sine brugere, er hashkrypteret. Derfor kan ingen virksomheder trække konkrete informationer ud på enkelte personer – kun i masser. 

 

 

Man kan derfor ikke targetere på individniveau og altså hverken ramme eller udelukke enkelte personer, når man annoncerer.

 

 

 

 

#5 Man kan samle en målgruppe på baggrund af personer, der har swipet sig gennem en karruselannonce

 

 

 

En femte myte om annoncering på sociale medier er, at man kan samle en målgruppe på baggrund af personer, der har swipet sig gennem en karruselannonce.

 

 

Men at samle en målgruppe via en annonce kræver:

 

 

  • at der indgår en video i et af kortene

 

  • at brugeren har interageret med annoncen  (liket, kommenteret eller delt)

 

  • at brugeren har klikket på en call to action-knap

 

Det er derfor ikke nok, at brugeren har swipet sig gennem annoncen.

 

 

Kender du andre annonceringsmyter, som du gerne vil have be- eller afkræftet? Så skriv til os på kontakt@cpcsocial.dk.

 

 

Nysgerrig på at lære mere om annoncering? Tilmeld dig et af vores morgenbriefs her.