Messenger Bots er fremtiden – sådan bruger du dem!

Juli 2019

Af Christian Rosenbech, Partner i CPC Social

 

For nyligt deltog jeg i Ads Camp 2019 i Köln – et eksklusivt summit, hvor europæiske annoncører mødes for at få learnings fra verdens førende eksperter i SoMe-annoncering. 

 

Konferencen gav mig et hav af spændende inputs, som jeg dykker ned i på her bloggen hen over sommeren.  

 

I dag skal det handle om den vilde udvikling, der sker inden for Messenger Bots, og de KÆMPE muligheder botterne rummer. 

 

Og, ikke mindst på, hvordan du kan bruge Messenger Bots i din marketing. 

 

Messenger er fremtiden!

Sådan lød det fra Thomas Moen, da han indledte sin speak på konferencen. Og han ved en ting eller to om SoMe-marketing. Han har blandt andet markedsført brands som Disney, Nike og Orkla og er grundlægger af sit helt eget marketing akademi. 

 

Og ifølge Thomas Moen, kan det ganske enkelt ikke overdrives, hvor vigtig Messenger bliver for fremtidens SoMe-marketing. Som han selv formulerer det:

 

“The future of Facebook is messaging. Messenger is Facebook’s next Facebook”. 

 

Og han er ikke den eneste, der ser sådan på det. Det er helt tydeligt, at Messenger Bots er det nye sort inden for digital marketing. Ja, nogle taler endda om, at botterne helt vil erstatte e-mail marketing. 

 

 

Hvad for nogle båtter?

Men hvad er sådan en Messenger Bots egentligt for en størrelse? 

 

Messenger Bots er dybest set en blanding af e-mail marketing og chatbots, som vi kender det fra websites.

 

Ligesom et nyhedsbrev, skal brugeren selv tilmelde sig en Messenger Bot. Og som chatbots, bygger de på “automated messaging software”, der bruger AI til at kommunikere med brugerne.

 

De er programmerede til at forstå og besvare spørgsmål samt udføre opgaver og finde customized informationer på brugerne. 

 

Det særlige ved Messenger Bots er bare, at de (naturligvis) foregår på Messenger, og at de bruger Facebooks Wit.ai Bot Engine – en software, der kan bearbejde naturligt udtrykt sprog. Det vil sige, at den kan forstå meget mere end almindelige chatbots. 

 

Wit.ai Bot Engine samler data om kommunikationen med hver bruger og, på den baggrund, lærer den hele tiden. Derfor bliver den smartere og smartere for hver samtale!

 

Opretter din virksomhed en Messenger Bot, skal du lige være opmærksom på, at brugere ikke længere kan sende dig vilkårlige Messenger beskeder. De kan udelukkende tilmelde sig din Messenger Bot og kan herefter kun interagere ud fra de prædefinerede muligheder, du har sat op for den.

 

 

Hvad kan du bruge Messenger Bots til?

 

En Messenger Bot kan for eksempel hjælpe dig med at: 

 

  • Give brugerne mulighed for at henvende sig eller lave forespørgsler ved hjælp af prædefinerede parametre
  • Finde skræddersyede tilbud, medlemskaber, planer og lignende ud fra brugernes informationer
  • Lade brugeren booke aftaler hos en virksomhed eller reservere bord i en restaurant
  • Give generel information om virksomheden eller services
  • Lave mersalg ved at foreslå produkter ud fra det, brugeren netop har købt
  • Give brugeren nyheder, dagens horoskop eller en joke… eller noget helt andet

 

… Softwaren optimeres hele tiden, så mulighederne bliver flere og flere! 

 

 

Bot why?

“Det lyder da meget fint altsammen – men hvorfor er der SÅ meget hype om Messenger Bots?”, tænker du måske. 

 

Her vil jeg lade dataen tale for sig selv: 

 

  • Messenger er den 3. mest brugte app i verden
  • 1,3 milliarder mennesker bruger Messenger hver måned 
  • Messenger er en af brugernes absolut foretrukne måder at kommunikere med virksomheder på
  • 53 % af Facebook-brugere er mere tilbøjelige til at købe fra en virksomhed, de kan kontakte via chat

 

Med traditionelle chatbots, chatter din virksomhed med de personer, der klikker ind på websitet. Men med Messenger Bots kommunikerer du altså med folk, der hvor de i forvejen er – og på en af deres foretrukne måder. 

 

Og det kan jo naturligvis ikke give andet end langt højere åbnings- og klikrater! Derfor er der ikke noget at sige til, at Messenger Bots byder på nogle helt vilde resultater. 

 

I forhold til e-mail marketing har Messenger Bots også mange fordele.

 

Med klassisk e-mail marketing, foregår kommunikationen oftest envejs. Men med Messenger Bots kan du holde dialogen mere åben, da du kan give brugeren mulighed for at svare ved hjælp af de prædefinerede muligheder.

 

Derudover performer Messenger Bots også langt bedre end e-mails. Thomas Moen har eksempelvis selv set åbningsrater, der er fem til ti gange højere end e-mail marketing. Ja, han har endda oplevet åbningsrater på helt op til 100 procent og klikrater på 90 procent! 

 

I CPC Social har vi selv arbejdet med lead annoncer til en Messenger Bot for en stor dansk virksomhed, og så også en ENORM interesse. 

 

Facebook lancerer herudover en Messenger app til desktop senere på året. Så snart vil Messenger Bots altså også kunne kommunikere med folk, når de ikke er på mobilen – for eksempel i arbejdstiden. Og det gør jo kun ENDNU mere attraktive at kaste sig ud i Messenger Bots.

 

 

Bliv first mover

 

Foruden Messenger Bots vilde åbnings- og klikrater, så har botterne også den fordel, at kun ganske få virksomheder bruger dem.

 

Faktisk benytter kun 300.000 ud af verdens 6 millioner Facebook annoncører Messenger Bots. Så der er altså virkelig mulighed for at høste first mover fordele!

 

Herudover byder e-mail marketing i disse år generelt på faldende åbningsrater og CTR – hvilket gør det endnu mere oplagt at vende blikket mod Messenger.

 

Og når brugere tilmelder sig din bot, får du tilmed adgang til leads af HØJ kvalitet – som du kan bruge i resten af din markedsføring!

 

 

Skal du have dig en bot?

 

Hvis du går med tanker om at få en Messenger Bot, så er der lige et par overvejelser, jeg vil anbefale, at du gør dig, inden du går i gang. 

 

Hvad er det for eksempel, helt præcist, der er formålet med din bot? Er det leads, branding, konverteringer eller færre kundeservice-medarbejdere?

 

Installerer du en Messenger Bot kan du ikke længere have live samtaler med kunderne på Messenger. Kan du undvære denne mulighed? 

 

Og har du økonomi til både at få lavet botten, promovere den og behandle den data, du får ind?

 

Hvis svaret er ja, og det generelt giver god mening for din virksomhed at få en Messenger Bot – ja, så er det bare om at kaste dig ud i det! 

 

Thomas Moen gav disse vigtige tips til, når du skal arbejde med din Messenger Bot: 

 

  1. Sørg for, at botterne er nyttige og relevante.
    Du skal ikke bruge Messenger Bots bare for at bruge dem. De skal give værdi til modtageren!
  2. Brugerne skal vide, hvad de kan forvente, når de tilmelder sig botten.
    At kommunikere med brugerne på Messenger går langt ind i deres intimsfære. Derfor er det er vigtigt, at de for eksempel ikke får flere beskeder, end de har regnet med – og dermed føler sig spammet.
  3. Chatten skal, i videst mulig grad, virke som et rigtigt menneske. Gør derfor din tekst personlig og naturlig. 

 

Der er ingen tvivl om, at Messenger Bots kan blive rigtig store. Potentialet er, i hvert fald, ENORMT. 

 

Så giver mening for din virksomhed, er det bestemt noget, jeg kan anbefale at give dig i kast med! 

 

Har du nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte mig på 7199 3736 eller sende en mail til kontakt@cpcsocial.dk.

 

Skal du have opsat lead-kampagner for at generere tilmeldinger til din Messenger Bot, yder CPC Social gerne rådgivning og kan også skræddersy en workshop til din virksomhed. 

 

 

Få eksklusive learnings fra vores samarbejde med nationale og internationale kunder.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right