Hypotesemodellen: Vejen til den optimale kampagne

November 2019

 

Hvilken tekst vil virke bedst i din annonce? Hvilke visuals vil være mest effektive? Og hvilken målgruppe er optimal? 

 

Det er den slags spørgsmål, du bare er nødt til at give (kvalificerede) bud på, når du laver kampagner. Men som de fleste andre, der arbejder med marketing, drømmer du nok, om at VIDE – ikke blot gætte dig til – hvad der er den rette løsning. 

 

Den gode nyhed er, at det faktisk er muligt!

 

Der findes nemlig en metode, som faktuelt kan afgøre dine spørgsmål og sikre dig den optimale kampagne. Metoden hedder Hypotesemodellen – du kan lære den her… 

 

  

Stop med at gætte – start med at teste

Facebook’s algoritmer og markedet for annoncering ændrer sig KONSTANT. Og det samme gør folks opfattelse af annoncer og deres måde at bruge sociale medier på.

 

Det betyder, at det, der fungerede i går, ikke nødvendigvis virker i dag – og du kan derfor (desværre) ikke bare kopiere tidligere succeser og forvente samme resultat. 

 

Det er altså lidt af et lotteri at gætte sig til, hvad der vil virke. Og derfor står du altid med en risiko for at smide nogle af dine dyrebare annoncekroner direkte ud af vinduet. 

 

Af den grund er det nødvendigt at teste. Og jo mere systematisk, du tester, jo sikrere bliver din viden – og jo bedre resultat vil du få. 

 

Og det er her, Hypotesemodellen kommer ind i billedet…

 

 

Hypotesemodellen – kort fortalt

Hypotesemodellen er en metode, vi selv bruger, til at skabe optimale resultater for vores kunder. 

 

Helt kort, går modellen ud på systematisk at udvikle hypoteser for, hvad du forventer vil have god effekt. Og så udvikle tests, der afprøver disse hypoteser op imod andre potentielle muligheder – under samme vilkår. 

 

Du kan eksempelvis have en hypotese om, at en gif vil performe bedre end et still image i en bestemt annonce. Her laver du så simpelthen to versioner af samme annonce – en med gif og en med still image – og tester så disse mod hinanden på samme vilkår. 

 

Det giver dig et KONKRET svar på, hvad der virker – som du så kan arbejde videre med og lave en ny hypotese ud fra. 

 

Du fandt måske ud af, at giffen præsterede bedst. Og nu kan du så gå videre og for eksempel teste teksten på annoncen.

 

Så nu kører du to nye versioner af annoncen, begge med giff, men med forskellig tekst – indtil du også har konkrete resultater på den front. 

 

… Og sådan fortsætter du.  

 

 

 

 

På den måde kommer du hele tiden nærmere og nærmere den helt optimale version af annoncen. 

 

 

Genbrug resultaterne som nye hypoteser

Når du bruger hypotesemodellen, gør du altså dine kampagner til en slags testobjekter, hvor du i princippet kan teste på alle parametre, indtil du opnår helt optimale resultater. Uanset om du ønsker reach, konverteringer eller noget helt andet. 

 

Det kan dog måske lyde lidt overvældende at opsætte så mange tests. Men at du skal lave mange tests, betyder ikke, at du nødvendigvis skal starte fra scratch hver gang.

 

Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken igen og igen. For får du et resultat, som du mener kunne være brugbart i en anden sammenhæng – ja så genbruger du naturligvis bare dette resultat som en ny hypotese, som du så afprøver. 

 

Lad os for eksempel sige, at du har succes med at sælge et bestemt produkt til kvinder mellem 25 og 35 år ved at bruge placeringen Instagram Stories – og at du nu skal til at lancere et nyt, lignende produkt. Ja, så bruger du selvfølgelig succesen med denne placering som hypotese for det nye produkt – og tester så Instagram Stories op imod andre placeringer, under samme vilkår.  

 

Kan du se, hvordan metoden skaber en opadgående spiral, som hele tiden systematisk løfter niveauet for din annoncering – så du til sidst sidder tilbage med den helt optimale annoncering?

 

 

Workshop om Hypotesemodellen

… Og så er det ellers bare med at give dig i kast med at bruge modellen til at optimere din annoncering.

 

Vil du gerne i gang med metoden, men har brug for mere viden, kan vi arrangere en workshop om Hypotesemodellen for din virksomhed. Vi skræddersyr indhold og omfang efter netop jeres behov.

 

Kontakt os uforpligtende på 71 99 37 36 eller kontakt@cpcsocial.dk, og hør mere om mulighederne for at få arrangeret en workshop. 

 

 

Få eksklusive learnings fra vores samarbejde med danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right