7 tips til en Friction-Free shoppingoplevelse

Opdateret februar 2020.

 

 

Friction-Free Shopping er et buzzword, der er kommet for at blive. 

 

For nutidens forbrugere vil have en nem, hurtig og ubesværet shoppingoplevelse, hvor de uden bøvl kan finde og købe det produkt, de er på udkig efter, når det passer dem.

 

Og det stiller store krav til din virksomhed. For selv det mindste besvær på købsrejsen kan betyde, at kunden ikke klikker varen i kurven hos dig.

 

Faktisk har Facebook vurderet, at besvær på kunderejsen i 2019 kostede europæiske virksomheder 86 milliarder euro i tabt omsætning. Der er med andre ord noget at hente, hvis du investerer i en mere overskuelig købsrejse.

 

Men hvordan kan du rydde besværet af vejen og sætte gang i dit salgsflow?

 

Det giver vi dig svar på i det her blogindlæg, hvor vi har samlet Facebooks 7 tips til, hvordan du skaber en online, ubesværet shoppingoplevelse.

 

Sådan skaber du en Friction-Free shoppingoplevelse

 

  1. Et lækkert, ubesværet website
  2. Vis de rigtige produkter til de rigtige mennesker
  3. Giv kunderne lyst til at udforske
  4. Gør det nemt at træffe en købsbeslutning 
  5. En kortere købsrejse
  6. Køb når, og hvor det passer
  7. Skab loyalitet

 

Lad os se nærmere på de forskellige tips…

 

1. Et lækkert, ubesværet website

Infrastrukturen for shoppingprocessen på dit website er alfa-omega, når det kommer til at skabe en ubesværet shoppingoplevelse. Dit website skal med andre ord være indrettet på en inspirerende, brugervenlig måde, som gnidningsfrit guider forbrugerne frem til de produkter, de leder efter, og herefter videre til kassen.

 

Så find dine kritiske usability-briller frem, og test dit websitedesign. Er det hurtigt nok? Er det nemt og intuitivt at bruge? Eller er der noget, der trænger til en opdatering?

 

 

2. Vis de rigtige produkter til de rigtige mennesker

Det er lidt ananas i egen juice, men faktisk kan annoncering være med til at mindske besværet for dine kunder.

 

For hvis du formår at ramme plet med din din annoncering overfor potentielle kunder, der tidligere har vist interesse for dine produkter, slipper de faktisk for selv at lede efter dem, og i stedet får de serveret relevante forslag helt af sig selv.

 

Dog kræver det, at du har opsat  pixels på dit website, så du kan tracke, hvem der kunne være interesseret i at købe noget af dig.

 

 

3. Giv kunderne lyst til at udforske

Kunderne skal på inspirerende vis kunne gå på opdagelse i dine produkter og nemt danne sig et billede af, hvordan de selv kan anvende dem i deres egen hverdag. Det gør deres overvejelser mere ubesværede, når de konkret kan se, hvordan et produkt kan være relevant for netop dem.

 

Du kan illustrere produkters relevans på utallige måder. Og her er det oplagt at lege med Facebooks forskellige interaktive annonceformater, som helt generelt er geniale værktøjer, når det kommer til at involvere brugere.

 

Vi har bl.a. brugt det interaktive annonceformat, Lynoplevelser, til annoncer for LEGO Wear, hvor brugerne selv kunne sammensætte outfits med tøj fra kataloget. 

 

 

4. Gør det nemt at træffe en købsbeslutning 

Formår kunderne ikke at finde den viden om dit produkt, de leder efter, er der chance for, at de hopper fra og køber produktet et andet sted.

 

Sæt dig i dine kunders sted, og overvej, hvilken viden de har behov for, før de kan træffe en beslutning om et køb. Det kunne være ting som pris, produktinformation og levering.

 

Overvej samtidig, om informationerne bliver serveret på den mest hensigtsmæssige måde, hvilket også hænger sammen med tippet om et lækkert, ubesværet website.

 

5. En kortere købsrejse

For hver forhindring, du udsætter dine kunder for, øger du risikoen for, at de hopper fra.

 

Måske har du lige nu besøg af potentielle kunder, der har en intention om lægge deres næste køb i kurven hos dig, men som dropper det igen. Fordi dine formularer er for lange. Fordi du bruger et besværligt betalingssystem. Fordi der er for mange klik fra kurv til betaling. Eller fordi noget helt fjerde.

 

Gør  dig selv den tjeneste selv at lægge en vare i kurven, udfyld formularerne og gennemfør betalingen. Og gør det gerne fra forskellige enheder. Hvor besværligt er det? Ville du selv have tålmodighed til at gennemføre købet i en travl hverdag?

 

Tæl også gerne, hvor mange klik du helt konkret har fra kurven, og til betalingen er gennemført. Er der nogle, der kan skæres fra? (Det er der højst sandsynligt😉).

 

 

6. Køb når, og hvor det passer

Det er meget forskelligt, hvordan forbrugere shopper, og hvordan deres købsrejse typisk forløber. Og det skal du tage højde for både off- og online.

 

Flere og flere shopper på mobilen. Derfor er det også vigtigt, at dit website og dine annoncer fungerer gnidningsfrit på mobilen. 

 

Andre nøjes med at danne sig et overblik over dine produkter online, men køber produkterne i din fysiske butik. Derfor skal du også gøre det tydeligt for dine kunder, hvor de kan købe dine produkter offline.

 

Vil du tale til dem, som foretrækker at købe offline, kan du bl.a. overveje at bruge den specifikke butik som afsender på dine annoncer.

 

Generelt er det vigtigt, at du tænker din webshop og din butik som én integreret oplevelse, der gør det muligt at shoppe på flere forskellige måder, og som alle er lige nemme og brugervenlige. 

 

 

7. Skab loyalitet

Processen slutter ikke, fordi kunden har købt dit produkt. Generelt har dine kunder behov for nemt at kunne kontakte din virksomhed efter et køb, hvis de har spørgsmål (for eksempel via Messenger).

 

Tag et kig på, hvad dine kunder har af muligheder for at kontakte din virksomhed, og hvor nemt eller besværligt, det er for dem. 

 

Måske har dine kunder endda lyst til at bevare relationen til dit brand. Og den mulighed skal du gribe!

 

Det kan du for eksempel gøre ved at eksponere annoncer for dem, der byder på  nye, relevante produkter, ved at give dem mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller ved at blive medlem af din eksklusive kundeklub med særlige fordele. 

 

 

… Og så er det bare at gå i gang!

 

Nu har du været igennem alle Facebooks anbefalinger. Og så er det ellers bare om at sætte dig ind i dine kunders købsrejse med Facebooks 7 tips i baghovedet, så du kan mindske besværet og styrke dit salgsflow.

 

Har du nogle spørgsmål undervejs, er du altid meget velkommen til at skrive til os på  kontakt@cpcsocial.dk eller give os et kald på 7199 3736.

 

 

Få eksklusive learnings fra vores annoncering for danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
Vil du modtage guiden "Den uundværlige guide til annoncering på Facebook og Instagram"?Du siger samtidig ja til at modtage guide i fremtiden

Du siger samtidig ja til, at vi udover det månedlige nyhedsbrev fremover må sende dig guides, whitepapers og lignende materiale.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right