Friction-Free Shopping

Oktober 2019

 

 

Friction-Free Shopping er et af tidens helt store buzzwords. For nutidens forbrugere vil nemlig have nem, intuitiv og ubesværet shopping – både online og offline.

 

Og det stiller store krav til din virksomhed. For selv den mindste modstand i købsrejsen, kan betyde frafald, og dermed tabt omsætning. 

 

Faktisk har Facebook vurderet, at besvær på kunderejsen har kostet europæiske virksomheder 86 milliarder Euros i tabt omsætning – bare her i 2019. Så der er noget at hente, må man sige. 

 

Men, hvordan skaber du så Friction-Free Shopping? 

 

 

Det vil kunderne have

 

Lad os først kigge lidt nærmere på, hvad det egentligt er, dine kunder vil have. 

 

Dine kunder ønsker en ubesværet shoppingproces, hvor de på en nem, inspirerende måde kan udforske, finde relevante produkter og sammenligne dem med hinanden. Og hvor de lynhurtigt kan købe favoritproduktet, uden bøvl, og når det passer dem – enten online eller offline. 

 

På kunderejsen kan al modstand, som nævnt, betyde frafald. Men hvor i forløbet er der typisk besvær? Og hvad kan du gøre for at fjerne det? Det har Facebook faktisk selv for nyligt undersøgt.

 

Facebook har, i den forbindelse, kortlagt de allervigtigste blokeringer på kunderejsen og udviklet syv taktikker til, hvordan du bedst fjerner dem, så du får MEGET mere gang i salgsflowet. 

 

Vi har kogt de syv taktikker ned til denne overskuelige oversigt – så du hurtigt kan danne dig et overblik.

 

 

Facebooks 7 bud for Friction-Free Shopping

 

  1. Lækkert, ubesværet website
  2. Vis de rigtige produkter til de rigtige mennesker
  3. Giv kunderne lyst til at udforske
  4. Nem info og interaktion med dit brand
  5. En kortere købsrejse
  6. Køb når, og hvor det passer
  7. Skab loyalitet

 

Lad os se nærmere på hver af punkterne…

 

1. Lækkert, ubesværet website

Infrastrukturen for shopping-processen (altså dit website) er og bliver alfa og omega. Det er VILDT vigtigt, at din hjemmeside er opbygget på en inspirerende, brugervenlig måde, som ubesværet guider folk frem til de helt rette produkter – og videre til kassen.

 

Så find usability-brillerne frem fra skuffen, og tag et ekstra, kritisk kig på hjemmesiden. Er den for eksempel hurtig nok? Er den nem og intuitiv at bruge? 

 

 

2. Vis de rigtige produkter til de rigtige mennesker

Din annoncering skal, først og fremmest, sørge for, at de rigtige af dine produkter bliver vist til de rigtige mennesker. For udover, at det naturligvis øger chancen for salg, at brugerne ser relevante produkter, så er det faktisk også noget, der mindsker besværet for dem.

 

På den måde behøver de nemlig ikke aktivt at søge, men får serveret oplagte forslag automatisk. Og det mindskede besvær er, i sig selv, noget, der fremmer muligheden for salg.

 

For at kunne vise super relevante produkter for dine kunder, er det vigtigt, at du har installeret pixels på dit website. Dermed kan du nemlig tracke, hvem der kigger på hvilke produkter – så du kan ramme dem med retargeting. 

 

 

3. Giv kunderne lyst til at udforske

Kunderne skal på inspirerende, legende vis kunne gå på opdagelse i dine produkter og nemt danne sig et billede af, hvordan de SELV vil kunne bruge dem, i deres egen hverdag. Det gør deres overvejelser mere ubesværede, når de konkret kan se, hvordan et produkt kan være relevant for netop dem.

 

Du kan illustrere produkters relevans på utallige måder. Og her er det oplagt at lege lidt med Facebooks forskellige interaktive annonceformater – som er super værktøjer til at involvere brugerne.

 

Vi har eksempelvis brugt det interaktive annonceformat, Lynoplevelser, til annoncer for LEGO Wear, hvor brugerne selv kunne sammensætte outfits med tøj fra kataloget. 

 

 

4. Nem info og interaktion med dit brand

Mange overser, hvor vigtig iskold information er i shopping-processen.

 

Kunderne har nemlig, i deres købsovervejelse, et kritisk behov for nemt at kunne finde info om dit produkt – og får de ikke den rette viden, kan de hoppe fra!

 

Så sæt dig i dine kunders sted, og overvej, hvilken viden, de har behov for, for at kunne træffe beslutning om et køb.

 

Får de disse informationer serveret på en nem, intuitiv måde? 

 

 

5. En kortere købsrejse

Mange kunder har faktisk en intention om at købe dine produkter, her og nu – men dropper det igen! (Av, for den da). Det kan for eksempel skyldes laaange formularer eller et besværligt betalingssystem.

 

Der kan også – helt enkelt – være for mange klik fra kunden har lagt i kurv, til de når til betalingen. Og for hvert klik øges risikoen for, at de hopper fra.

 

Så gør lige dig selv den tjeneste selv at udfylde dine formularer og gennemføre en betaling – gerne fra mobilen. Hvor besværligt er det? Ville du gennemføre købet i en stresset hverdag med 1000 ting, der kræver din opmærksomhed?

 

Tæl også gerne, helt konkret, hvor mange klik du har fra kurven til, betalingen er gennemført. Er der nogle, der kan skæres fra? (Det er der højst sandsynligt!)

 

 

6. Køb når, og hvor det passer

Det er meget forskelligt, hvordan folk bedst kan lide at shoppe, og hvordan deres købsrejse typisk forløber. Flere og flere er for eksempel blevet fan af mobil-shopping. Så dit site og dine annoncer SKAL simpelthen bare sidde lige i skabet på mobilen. 

 

Andre vil helst danne sig overblik over dine produkter online, men købe produkterne i din fysiske butik. Derfor skal det også altid stå helt klart, hvor kunderne kan købe produkterne offline.

 

For at tale til netop dem, som foretrækker at købe offline, kan du for eksempel også overveje at bruge den lokale butik som afsender på dine annoncer.

 

Generelt er det vigtigt, at du tænker din webshop og din butik som én integreret oplevelse, som gør det muligt at shoppe på flere forskellige måder – der alle er lige nemme og brugervenlige. 

 

 

7. Skab loyalitet

Processen slutter ikke, blot fordi kunden har købt dit produkt. Generelt har dine kunder behov for nemt at kunne kontakte din virksomhed efter et køb, hvis de har spørgsmål (for eksempel via Messenger).

 

Så tag lige et kig på, hvad dine kunder har af muligheder for at kontakte din virksomhed – og hvor nemt eller besværligt, det er for dem. 

 

Typisk har dine kunder faktisk også lyst til at bevare relationen til dit brand. Og det skal du naturligvis følge op på!

 

Det kan du for eksempel gøre ved at vise dem annoncer med nye, relevante produkter, give dem mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller blive medlem af din eksklusive kundeklub med særlige fordele. 

 

 

… Og så er det bare at gå i gang!

 

Nu har du været igennem alle Facebooks anbefalinger. Og så er det ellers bare om at finkæmme de syv områder på dine kunders rejse og mindske besværet på de kritiske punkter – så du kan få endnu mere gang i dit salgsflow.

 

Har du nogle spørgsmål undervejs, er du altid meget velkommen til at skrive til os på  kontakt@cpcsocial.dk eller give os et kald på 7199 3736.

 

 

Kom til workshop om Friction-Free Shopping

Hvis du gerne vil vide ENDNU mere om, hvordan du fjerner besvær på brugerrejsen, afholder vi 10. januar 2020 en workshop om Friction-Free Shopping

 

Her får du Facebooks nyeste anbefalinger, vores egne learnings og konkrete værktøjer til at fjerne vigtige blokeringer på netop dine kunders rejse.

 

Vi får også besøg af Morten Blumensaadt, ekspert i digital brugeradfærd med mere end 15 års erfaring. Han løfter sløret for nogle af de strategier, han med stor succes har implementeret for kendte brands som for eksempel Rudolph Care.

 

 

Få eksklusive learnings fra vores annoncering for danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right