Facebook opdaterer dit News Feed. Igen..

Januar 2018

 

Facebook har endnu en gang opdateret algoritmen der styrer, hvilke opslag du ser i dit News Feed.
Det betyder, at det nu bliver sværere at nå sin målgruppe som virksomhed.

 

Den primære årsag til opdateringen er, efter min mening, et resultat af alt for meget støj i vores News Feed. Alt for mange irrelevante updates, nyheder, annoncer, konkurrencer, ligegyldige videoer, click bait osv. Det er derfor en helt naturlig, og ikke mindst nødvendig, udvikling, hvis Facebook skal fastholde os som brugere.

Hvad er konsekvensen af opdateringen?

Facebook vil tilbage til dér hvor det hele begyndte: Et socialt netværk. Det betyder, at interaktionen mellem brugerne samt opslag fra venner og familie prioriteres i vores News Feed. Det skal være med til at højne relevansen og fastholde brugerne.

Hvordan skal virksomheder forholde sig?

Relevans og kvalitet er kodeordene. Hvis du, som virksomhed, ikke evner at levere relevant indhold, så går du en hård tid i møde. Vi skal i højere grad tale med og ikke til vores brugere. Vi skal give værdi og sikre høj relevans af vores indhold. Og sidst, men ikke mindst, så skal vi engagere vores brugere.

Helt konkret nedprioriteres indhold der ikke skaber engagement i form af reaktioner, delinger og kommentarer. Indholdet skal baseres på “ægte” engagement og interesse fremfor eksempelvis click bait og irrelevante konkurrencer.
Her kigger Facebook på forskellige parametre, såsom hvor lang tid folk dvæler (=interesse) ved opslag samt hvor meget de interagerer (=engagement).

Hvad med annonceringen?

Bliver det dyrere at annoncere på Facebook?

Sandsynligvis. Men lad mig minde dig om, at kontaktprisen på Facebook er en brøkdel af langt de fleste andre medier. Hertil kommer, at Facebook og Instagram er to af de platforme, der giver absolut mest data og indsigt i brugerne. Derfor bør det fortsat være to helt essentielle platforme i dit marketingmix.

På sigt er det uundgåeligt, at det bliver dyrere, men det stiller samtidig højere krav til eksekveringen af annonceringen.
Kravene til reklamebureauer og konsulenter, der rådgiver og eksekverer annoncerne, skærpes uden tvivl, for vi skal også evne at levere relevant indhold af høj kvalitet.

Kommer annoncerne ud til folk i samme grad som tidligere?

Efter min vurdering, så ja – af den simple årsag at relevant indhold er lig med glade Facebook brugere, der er lig med glade annoncører, der er lig med penge i Facebooks kasseapparat.
For uden et relevant News Feed, så finder brugerne andre platforme at bruge deres tid på og det vil medføre, at annoncørerne flytter deres annoncekroner med over på de platforme.

Det er vigtigt at huske på, at Facebook er en børsnoteret virksomhed med et meget kommercielt fokus. De vil derfor altid balancere mellem at give brugerne så personlig og ikke-kommerciel en oplevelse som muligt, samtidig med at give annoncørene de mest favorable muligheder for annoncering. Derfor vil dine annoncer helt sikkert fortsat finde vej til dine målgruppers News Feed.

Der er ingen tvivl om, at opdateringen er én af de større i Facebooks historie, men det er også en helt naturlig og nødvendig opdatering, som er i vores alles interesse. Det handler ganske enkelt om, at have fokus på relevans og kvalitet fremfor videoer af katte på skateboards og konkurrencer om gavekort på 100 kroner.

Christian Strandberg, Partner

 

Du kan læse Facebooks egen udmelding her

Du kan læse vores forrige blogindlæg om hvordan du skaber relevant, organisk indhold her