Største redesign i flere år: Facebook får gigantisk makeover

Maj 2019

 

Over de kommende måneder lancerer Facebook det største redesign af platformen i mange år. Som den helt store nyhed nedtones feedet, og i stedet overtager grupperne pladsen som platformens omdrejningspunkt.

 

Og så sker der et VÆLD af andre spændende ting. Nærmest alle dele af Facebook bliver faktisk lavet om, i en eller anden grad!

 

Med så mange ændringer er det dog liidt uoverskueligt at få overblik. Så vi har gjort det nemt for dig og har samlet de vigtigste nyheder til dig, her.

 

 

But why?

Men først må vi nok lige vende den reaktion, som en del har ved tanken om en ny “ombygning” af Facebook:

 

“Åh nej, hvorfor??” 😢

 

Det giver altid store ramaskrig, når det elskede sociale medie forandrer sig. Ja, nogle får jo nærmest tics, når de hører ordene “redesign” og “Facebook” i samme sætning.

 

Men der er jo ingen vej uden om… Og de andre gange Facebook har lavet om, er det endt ud i en langt bedre platform. Så bare rolig, det skal nok gå altsammen 😊

 

Men, hvad er det så, det nye Facebook helt konkret byder på?

 

 

Farvel til det gode, gamle banner

Det der først vil falde dig i øjnene ved ombygningen, er nok det nye look. Den nye version af Facebook (kaldet FB5) vil nemlig få et flottere, meget mere intuitivt udtryk.

 

Og så betyder FB5 også et farvel til det gode gamle, blå banner i toppen, som jo ellers har været en ikonisk del af Facebook. Og, snøft, det kan man jo godt blive lidt nostalgisk over. Men, indrømmet, det nye SER altså bedre ud!

 

 

Feedet køres ud på sidelinjen

Rent funktionelt er den absolut største nyhed, at feedet ikke længere er kernefokus for platformen – som det jo ellers har været siden Facebook-tidernes morgen. Så det er jo kæmpestort!

 

Og det er en ændring, der virker fornuftig. For i de senere år har man set, at særligt de unge scroller mindre rundt i feedet – i stedet hopper de over på andre dele af Facebook. Så opgraderingen harmonerer godt med den måde flere og flere bruger det sociale medie på.

 

 

Grupper er det nye sort

Når feedet nu bliver mindre vigtigt, så får andre dele naturligvis en enorm upgrade. Begivenheder bliver mere fremhævet, og så får platformen, vigtigst af alt, et helt nyt omdrejningspunkt: grupperne.

 

Folk ønsker mere privatliv og relevant indhold. Så det giver super god mening at flytte fokus fra feedet til grupper, som brugerne interesserer sig for, og hvor de bedre kan styre, hvem der skal se, hvad.

 

I det ombyggede Facebook vil du i Gruppe-funktionen få et personificeret feed, der giver dig et nemt overblik over alt, der rør sig i dine grupper.

 

Du får også anbefalinger til nye, relevante grupper flere steder på platformen end i dag. Og skal du lægge et opslag op, kan du nu vælge med det samme at dele det i en gruppe – nemt og hurtigt.

 

 

Skræddersyede Gruppe features

Ud over at du får overblik over al aktivitet i dine grupper og nemt finder nye, så kommer der også nye skræddersyede funktioner inde i selve grupperne.

 

Jobsøgningsgrupper får for eksempel særlige templates til jobopslag, og i sundhedsrelaterede grupper kan du stille spørgsmål anonymt.

 

Og man kan snildt forestille sig, at der vil komme et HAV af andre specialiserede funktioner til alle de mange forskellige typer grupper, der findes derude.

 

 

Annoncering i Grupper?

Når nu Facebook satser stort på Grupper, er det jo nærliggende at overveje, hvad det mon vil betyde for annoncering på sigt?

 

Det er lige nu ikke muligt at annoncere i grupper, så Facebook tjener ikke penge ved at lede folk derhen. Og det lyder jo ikke helt holdbart forretningsmæssigt.

 

Så mon ikke annoncering i grupperne på et tidspunkt vil blive en mulighed? Det vil vi, i hvert fald, skyde på.

 

 

Lead annoncer til Messenger

Messenger app’en får også en grundig overhaling i det nye design. Den bliver hurtigere og nemmere at bruge, og så vil du nu også kunne lave lead annoncer til Messenger – en attraktiv mulighed for virksomheder, der bruger app’en som en vigtig del af deres kundeservice.

 

Kunder vil også kunne booke aftaler hos virksomheder direkte i Messenger. Og så bliver det tilmed muligt at bruge Messenger via desktop.

 

Det er ikke meldt ud endnu, om man ville kunne annoncere på desktop-versionen. Men hvis det sker (hvilket nok er ret sandsynligt), bliver det et stort plus for virksomheder, der bruger Messenger annoncering.

 

For selvom de fleste oftest går på Facebook via mobilen, så er der store dele af dagen, hvor vi sidder foran computeren. Bliver det muligt at annoncere på desktop app’en, vil dine Messenger annoncer altså også kunne nå folk i dét tidsrum – mens de for eksempel er på arbejde.

 

Med den nye opgraderede Messenger, giver det altså endnu bedre mening end nogensinde før at kaste sig ud i at bruge Messenger Bots. Det er derfor et godt tidspunkt at overveje, om det kunne være noget for din virksomhed?

 

 

Vender op og ned på brugen af Facebook

Den enorme ombygning af Facebook rummer mange andre ændringer, end dem vi her er kommet ind på. Men nu skulle du have en nogenlunde idé om de vigtigste ting, når den nye version rulles ud.

 

Redesignet kommer til at få kæmpe betydning for hele den måde, vi allesammen bruger platformen på – og dermed også for den måde, man bedst annoncerer.

 

Det er svært at spå om de helt specifikke effekter på den lange bane. Men vi glæder os til at følge udviklingen – og holder dig naturligvis opdateret undervejs. Så følg med på Facebook og i vores nyhedsbrev!

 

Har du spørgsmål til Facebook’s nye opdatering, er du – som altid – velkommen til at ringe os på tlf 7199 3736 eller sende en mail til kontakt@cpcsocial.dk.

 

Vi afholder også gerne en workshop hos din virksomhed, hvis I ønsker undervisning i, hvordan I bedst udnytter de nye muligheder på Facebook – eller hvordan I generelt skaber optimale resultater med jeres SoMe-marketing.

 

Få eksklusive learnings fra vores samarbejde med danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right