Facebook Attribution Tool

 

En af de største nyheder fra Facebook i årevis

Facebook er kommet på banen med et nyt banebrydende analyseværktøj, som vi kommer til at beskæftige os rigtig meget med fremover. Værktøjet gør det muligt at måle den præcise brugerrejse, sammenhæng og effekt af din online markedsføring, både betalt og organisk. Ikke kun på Facebook, men også på andre platforme som f.eks. Google Ads, LinkedIn og Snapchat.

Hvilket indhold og hvilke kampagner skaber værdi?

Facebook Attribution Tool er ganske enkelt en af de største nyheder fra Facebook i mange år.
Med det værktøjet får du endelig svar på det spørgsmål, alle online marketers har drømt om at få besvaret i årevis: hvilke kanaler skaber værdi, hvordan påvirker de hinanden, og hvordan er (den rigtige) fordeling af værdien?

Værktøjet giver dig komplet overblik over, hvilke af dine online marketing tiltag, der rent faktisk har bidraget til f.eks. køb. Hvilket indhold fra hvilke platforme har virket, og hvad er samspillet mellem dem? Er det annoncer eller content marketing? Hvor meget værdi giver dine Facebook annoncer i forhold Instagram og Google annoncering? Fra hvilke enheder kommer konverteringerne, og hvordan har brugerrejsen været?

 

En kunde ser din annonce… og hvad sker der så?

Forestil dig at en potentiel kunde, vi kunne kalde ham Mortensen, har set en videoannonce for et af dine fantastiske produkter på Facebook via sin smartphone. Han klikker på annoncen og læser mere på dit website, men køber ikke.

Dagen efter er Mortensen på Google og ser dine Google Display Ads (remarketing via desktop computer) for dit produkt, fordi han har besøgt dit site dagen før. Mortensen bliver altså mindet om dit produkt – og fordi Mortensen er prisbevidst, så Googler han selvfølgelig dit produkt for at finde den billigste webshop. Nu klikker han på forskellige Google Ads – herunder en af dine.

Her konstaterer han, at din webshop (heldigvis) er bedst (og måske billigst), men han skal lige overveje, om han nu også har brug for produktet. Derfor køber han først produktet 4 dage efter, han så din annonce første gang på Facebook. Han går direkte til dit site (uden at lave en Google-søgning), finder produktet og køber det (via smartphone). Yeah! (tillykke med salget).

Mortensens brugerrejse ser altså sådan ud:

Dag 1: Klikker på Facebook annonce og besøger websitet (via smartphone)
Dag 2: Googler produktet (via desktop) og klikker på en af dine Google Ads
Dag 3: Ingen aktivitet ift. dine touch points
Dag 4: Går direkte til din webshop (uden at Google) og køber produktet (via smartphone)

Mortensen touch points aktiveres dermed over 4 dage:

Dag 1: Facebook Paid (mobile)
Dag 2: Google Paid (desktop)
Dag 3. Direct traffic, altså ikke paid traffic (mobile)
Dag 4: Køber (mobile)

Normalt vil dit analyseværktøj, f.eks. Google Analytics, ikke kunne følge hele brugerrejsen. Du vil derfor typisk stå i en situation, hvor du i Facebook Ads Manager vil se et salg via dine Facebook Ads – og det samme vil du se ift. dine Google Ads. Hvis det skulle være korrekt, så har du altså solgt to produkter. Men det passer ikke, for vi ved jo, at Mortensen kun har købt ét. Og er det så Facebook eller Google, der har ret?…

Sandheden er, at begge platforme har bidraget til salget. Mortensen havde ikke vidst, at dit produkt og din shop eksisterede, hvis ikke han havde set din videoannonce på Facebook. Og han havde sikkert glemt dit produkt igen, hvis ikke det var fordi, han blev ramt af din remarketing via Google Display Ads. Og havde han glemt produktet, så havde han ikke klikket på dine Google Ads og købt dit produkt nogle dage efter.

 

 

Skræddersy dit marketingbudget til det, der virker

Med Facebook Attribution kan du altså ikke alene se den korrekte brugerrejse, du kan også tilskrive de forskellige touchpoints forskellige værdi – og så begynder det at give rigtig god mening!

Du kan altså nu gennemskue helt præcist, hvordan forløbet har været, og med den viden vil du kunne skrue på de rette knapper. Hvis du bruger informationerne rigtigt, kan du skræddersy dit marketingbudget – og nøjes med at kaste tid og penge efter tiltag, der rent faktisk virker.

Den helt store fordel med værktøjet er, at det giver dig endnu større viden om dine kunders rejse. Facebook tracker mennesker, ikke enheder – og sådan har det altid været. Men Facebook Attribution Tool gør det nu på tværs af platforme, og det er dét, der er så revolutionerende. Facebook Attributions er kort sagt et drømmeværktøj, der giver de bedst tænkelige muligheder for at lave omkostningseffektiv SoMe markedsføring, der rammer spot on og skaber resultater. Og så er det tilmed helt gratis at bruge.

Da værktøjet giver adgang til SÅ mange informationer, tager det selvfølgelig noget tid at sætte sig ind i alle funktioner – og, ikke mindst, forstå hvad de kan bruges til. Med al den data, er det vigtigt at have øje for, hvad du skal gå efter, hvad der skaber mest værdi. Vi kommer til at udgive flere indlæg om emnet i løbet af 2019, hvor vi gå i dybden med mulighederne, og hvordan du får mest muligt ud af dem.

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp.

Sådan kommer du i gang med Facebook Attribution Tool

Kan du heller ikke vente med at begynde at bruge Facebook Attribution Tool?
Vi har lavet en guide, som hjælper dig igennem opsætningen. Tilmeld dig vores nyhedsbrev nedenfor og hent guiden med det samme.

 

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right