Q3 og Q4: Forbered din Facebook annoncering i god tid

Oktober 2017

 

Er du klar til Black Friday og julehandlen?

Årets sidste måneder byder på flere store handelsdage, hvilket betyder gode muligheder for Facebook annoncering.

 

I Danmark har det amerikanske fænomen Black Friday indtaget pladsen som årets største handelsdag. Den sorte fredag er dog langt fra den eneste dag, man som virksomhed bør tage til sig eller i hvert fald holde godt øje med.

Singles Day – d. 11. november

Det kunne lyde som en joke, men det er det ikke – det er bare kinesisk!

Dagen startede i 2009 som en hyldest til enlige af den kinesiske forhandler Alibaba. Virksomheden fokuserede på at sælge rejser for én, kærestepuder og andre produkter singler kunne forkæle sig selv med. I dag udnytter de fleste virksomheder dog dagen til også at have tilbud på mange andre produkter.

Singles Day afholdes desuden den 11. november, for det er selvfølgelig datoen med flest et-taller.

Black Friday – d. 24. november

Oprindeligt stammer Black Friday fra USA, hvor julehandlen bliver skudt i gang denne fredag efter Thanksgiving.

Sidste år blev Black Friday den største shoppedag i Danmark nogensinde, da den slog Black Friday i 2015. Fredag d. 25. november 2016 blev der med Dankort nemlig handlet for godt 2 milliarder kroner i Danmark.

Cyber Monday – d. 27. november

Cyber Monday er (selvfølgelig) opfundet i USA som netbutikkernes svar på Black Friday. I USA er Black Friday nemlig oprindeligt forbeholdt fysiske butikker.

Mandagen efter fredagen har efterhånden også slået sig fast i Danmark. Det er slet ikke i samme omfang som Black Friday – endnu. Cyber Monday er faktisk allerede mere sælgende end Black Friday i USA. Derfor er det nok kun et spørgsmål om tid før de to dage er lige store herhjemme.

Julen

Detailsalget i de danske butikker var i december 2016 hårdt ramt af Black Friday og salget faldt med 1,1% sammenlignet med måneden før. Dagen er derfor skyld i at salget i december falder, hvor der normalt er travlt i butikkerne op til jul.

Derfor er det ekstra vigtigt, at have Facebook annoncer klar til efter Black Friday, for at fastholde kunderne i den gode shopping-stime.

Forbered din Facebook annoncering

Normalt ruller man med øjnene af supermarkederne, når julechokoladen og pebernødderne bliver stillet på hylderne i midten af oktober, men når det kommer til Facebook annoncering, er det faktisk ikke en dårlig idé at være tidligt ude op til højtiderne.

De fleste virksomheder begynder som regel at reklamere for eksempelvis Black Friday og Cyber Monday i starten af november. I USA starter hele 88% af virksomhederne faktisk deres annoncering i den første uge af November. Dette gør, at annonceringspriserne stiger voldsomt i tiden op til selve dagen.

Op til højtiderne er der nemlig flere annoncører der gerne vil nå potentielle kunder, men der er desværre ikke flere annoncepladser. Derfor er der simpelthen flere om buddet i en meget kort periode.

Hvis flere virksomheder derimod begyndte deres Facebook annoncering i midten af oktober, vil tidsrummet for at få presset sin annonce ind, vil være større. Dermed ville annoncepriserne også holde et lavere niveau, når der er færre om buddet.

Juleshopping på mobilen

Facebook har lavet en stor undersøgelse om brugernes adfærd op til jul. Denne undersøgelse viser, at flere og flere forbrugere tyr til mobiltelefonen når julegaverne skal købes. Alene i England var 53% af alle onlinekøb i julen 2016 foretaget på en mobiltelefon.

Det er især den yngre generation på 18-34 år der handler på mobilen, men forældrene udgør også en stor del af de såkaldte Mobile-first shoppers.

Det betyder, at virksomhederne skal være ekstra opmærksomme på at nå disse kunder med relevante Facebook annoncer. Derudover er det ligeså vigtigt at kunderne, efter at have klikket på en annonce, lander på en mobilvenlig hjemmeside. Det gør, at de kan overskue at shoppe fra mobilen uden skulle knibe øjnene sammen eller scrolle rundt på hjemmesiden, for at få det hele med.

Størstedelen af mobilshopperne bruger mobilen fordi det er mere bekvemt end at skulle ned i en fysisk butik. Netop derfor er det altafgørende, at hjemmesiden de skal shoppe på er responsiv, overskuelig og brugervenlig.

Udover at mange shopper fra deres mobiltelefon, så har Facebook lavet en undersøgelse der viser, at hele 49% af shoppere verden over siger, at Facebook påvirker deres julekøb. Virksomhederne har derfor alle muligheder for at ramme letpåvirkelige kunder med en Facebook annonce der kan resultere i, at det netop er deres produkt der ender under juletræet i år.

Skal vi hjælpe dig med at få styr på din Facebook annoncering op til julen? Så tøv ikke med at kontakte os på 7199 3736 eller info@cpcsocial.dk.

 


Kender du nogen der skal have styr på højtiderne? Du er velkommen til at dele blogindlægget.

Hvis du vil have relevante nyheder fra Facebook direkte i din indbakke, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev lige her.