Facebook Analytics: Lav funnels, der øger din omsætning

Marts 2019

 

Analyseværktøjet Facebook Analytics giver dig et unikt indblik i dine kunders rejser, igennem utallige brugerdefinerede tragte – en viden, du kan du bruge til at øge din omsætning. 

 

Redskabet gør det blandt andet muligt at forstå forholdet mellem aktiviteten på din Facebook-side og aktiviteten på dit website – ned til mindste detalje. Du kan for eksempel se præcist, hvor mange salg der kommer ud af de personer, som interagerer med dit indhold på Facebook.

 

Tracker dine kunder – ikke kun deres enheder

 

Facebook Analytics sporer, hvordan brugere interagerer med din virksomhed på tværs af din Facebook-side, din app og din hjemmeside. “Men det gør Google Analytics jo også”, tænker du måske. Den helt store forskel er bare, at Google tracker enheder – ikke mennesker.

 

Med Google Analytics ser du altså, hvordan den enkelte enhed interagerer med din virksomhed. Men, som du ved fra din egen hverdag, bruger du ofte flere forskellige enheder i løbet af en dag. Så den måde at tracke på giver ikke et præcist billede af den enkelte kundes rejse.

 

Facebook Analytics, derimod kan spore, hvordan det enkelte individ interagerer med virksomheden – uanset om vedkommende skifter enhed eller bevæger sig mellem forskellige platforme.

 

Lav hyper-effektive marketing funnels

 

Når du måler personers kunderejse, får du en langt dybere forståelse for, hvor godt dit betalte og organiske indhold egentligt performer, hvor god du er til at fastholde dine brugere efter, at de har set dit indhold, og hvor mange konverteringer det resulterer i.

 

På den måde kan du se, hvilke af dine funnels, der virker, og tilpasse dem efter dataen – så de rammer spot on. Du kan kort sagt skræddersy dine funnels, så de bliver ekstremt effektive.

 

Mål dine kunders livstidsværdi

 

Det, der gør Facebook Analytics ekstra unik, er, at du også kan måle, hvor meget hver enkelt konvertering helt præcist har kostet i kroner og ører – og samtidigt måle en langt længere brugerrejse. Du kan altså faktisk se, hvor meget du tjener på den enkelte kunde over lang tid – også kaldet livstidsværdien.

 

Beregning af livstidsværdien giver dig herudover et generelt indblik i din evne til at fastholde dine brugere. Du kan se alt lige fra, hvor meget de interagerer med dit indhold over en længere periode, til hvor mange køb, de foretager sig over tid.

 

I praksis bruger vi selv denne information til at sammensætte remarketingkampagner for vores kunder. Når en bruger stopper med at interagere eller købe kundernes produkter, sørger vi for at ramme vedkommende med remarketingkampagner – så vi fastholder brugeren i vores marketingflow.

 

Bliv klog på hvert enkelt segment

 

Facebook Analytics byder tilmed på et hav af muligheder for at filtrere i dataen, så du kan undersøge forholdet mellem din brugeraktivitet og dine konverteringer – ned i detaljen og for helt specifikke segmenter.

 

Vil du for eksempel vide, hvor mange kvinder ml. 25-34 år, bosat i Region Hovedstaden, der klikker ind på dit website via organiske Facebook opslag, og som ender med at foretage et køb? Ja, så er Facebook Analytics din “go-to” guy!

 

Hvad er værdien af din Facebook-side?

 

For analyseværktøjet kan nemlig også måle, hvilken effekt dit organiske indhold rent faktisk har. De fleste virksomheder bruger tid og ressourcer på at opretholde en aktiv Facebook-side, men mange er nok i tvivl om, hvorvidt det overhovedet rykker ved noget på bundlinjen.

 

Men med Facebook Analytics kan du reelt måle, hvor meget og hvilke dele af dit organiske Facebook-indhold, der har medført en konvertering – OG livstidsværdien af hver af disse kunder. Og så giver det lige pludselig meget mere mening at lægge energi i sin Facebook-side.

 

Samtidigt kan du også bruge dataen til at indkredse det indhold, der giver den største omsætning – så du kan lave endnu mere af dette.

 

Har du brug for tips eller vejledning?

 

Har du spørgsmål om Facebook Analytics, og hvordan du bruger det, er du altid velkommen til at sende os en mail på kontakt@cpcsocial.dk. 

 

Ønsker du undervisning i, hvordan netop din virksomhed bedst bruger Facebook Analytics, kommer vi gerne ud og afholder en skræddersyet workshop for jer. 

 

Interesseret i en workshop?