Årets take-away: DRs medierapport 2017

Februar 2018

 

Her er min ultrakorte snack-version af DR’s medierapport 2017.

 

1. Facebook dør ikke i morgen.
65% af alle danskere, over 12 år, er på Facebook, hver dag. (Hver dag!)
Skræmmende for menneskeheden generelt, outstanding for marketing-typer som mig. Med en lille bitte, fin stigning på 1% placerer det FB som det absolut største sociale medie.

 

Med andre ord så betyder det, at bare fordi du kender en enkelt eller to, der nægter at lade sig opsluge af Facebook, så er der rigeligt med mennesker der allerede har solgt sin sjæl og derfor også rigeligt med mennesker, du kan sælge dit produkt, service eller ydelse til. Helt faktuelt flere end forrige år.

 

2. De unge er pjattede med Snapchat.
En fremgang fra 19% til 23% hvor bl.a. Stories er mere populært på Snappen end det er på både Instagram og Facebook.
Den fremgang bliver ikke mindre interessant set i lyset af, at Snapchat har åbnet op for deres annonceringsværktøj. Det er noget vi er svært begejstrede for (især når de for alvor får styr på det).

 

3. Folk ser mindre TV (no surprise).
Til gengæld ser de mere streamingtjenester (no surprise).

 

4. Ungdommen (under 30 år) bruger tre gange så lang tid på streamingtjenester og over dobbelt så lang tid på sociale medier sammenlignet med os gamle over 30 år.
Så overvej nøje hvor du placerer dit content og dine marketingkroner.

 

5. Fake news-bølgen har sat sit aftryk og kun 5% stoler på Facebook som nyhedskilde.
Endnu værre står til det til med Twitter, hvor kun 2% har tillid til indholdet. Jeg har tillid til kilden af denne medierapport (DR), så jeg anser det for at være korrekt 🙂

Hvad med annoncekronerne? 

 

TV står fortsat for størstedelen af annonceomsætningen med 41%, hvor de digitale medier “halter efter” med 38% af den samlede omsætning.
Som fodnote til det, er det værd at huske på den generelle prisforskel for annonceindrykning på hhv. digitale medier og TV.
De store banditter ift. den digitale annonceomsætning er Google og Facebook, der tilsammen står for ca. 50%. 

 

Det var min ultrakorte take-away. Værsgo’, jeg håber du kan bruge det. 

 

Sulten efter mere?

 

Hent rapporten lige her (direkte link til pdf)

 

// Christian Strandberg, Partner CPC Social