Det betyder Apples iOS 14 ændringer for din annoncering

Januar 2020

 

Af Christian Rosenbech, Partner & Head of Client Marketing

DISCLAIMER:  Da vi endnu ikke kender til alle de udfordringer, vi står over for i forbindelse med iOS 14, kan enkelte oplysninger eller informationer have ændret sig, siden dette indlæg blev skrevet. Men vi gør vores for løbende at opdatere indlægget med nye informationer, som vi bliver klogere og skal nok gøre opmærksom på, når det sker.

 


 

Du har sikkert allerede læst en masse om den: Apple iOS 14 ændringer.

Opdateringen fra Apple, der kan være med til at ændre online markedsføring, som vi kender den i dag, for altid.

Det lyder måske en kende dramatisk, men selvom ingen endnu ved, hvad opdateringen helt konkret kommer til at betyde, er der ingen tvivl om, at den kommer til at få enorme konsekvenser for tech-giganternes adgang til data – og dermed din annoncering.

 

I den forbindelse kan iOS 14 tolkes som en krigserklæring til de andre tech-giganter – herunder bl.a. Facebook, selvom Apples svar på, hvad opdateringen skyldes, er, at de vil passe på brugernes data.

 

Hertil kommer, at der går tech-rygter om, at Apple selv arbejder på en søgemaskine, der kan fungere som en konkurrent til Google.

 

Hvad der er op og ned, er svært at vide. Og hvad er problemet med iOS 14 egentlig? Og hvad betyder opdateringen helt konkret for din annoncering? Det zoomer jeg ind på i dette blogindlæg.

 

 

Hvorfor er iOS 14 et problem for din annoncering?

 

For at forstå problematikken, så lad os lige starte med at se på, hvorfor der overhovedet er så meget postyr.
Med den kommende opdatering implementerer Apple to nye privatlivstiltag på tredjepartsapps:

 

  1. De vil gøre personer opmærksomme på, hvad den pågældende app ønsker at  tracke, før de installerer den
  2. De vil give personer mulighed for at tilvælge, hvorvidt den pågældende app må tracke dem. 

 

Læg mærke til detaljen om, at man skal tilvælge det. Man skal altså ikke ind i en gemt undermenu et sted og slå det fra hver 14. dag. 

 

Niks! Du skal aktivt tage et valg om at give Facebook lov til at kigge dig over skulderen. Det hedder App Tracking Transparency (ATT). 

 

En af de tech-giganter, der har meldt ud, at de – sagt på en rolig måde – ikke er særligt begejstrede for den kommende opdatering, er Facebook.

 

Facebook benytter sig som bekendt af brugernes oplysninger for at kunne rapportere om f.eks. handlinger eller køb fra annoncer, oprette retargeting og andre lignende funktioner. 

 

Vælger brugerne aktivt at slå Facebook fra, vil det ikke længere være muligt at modtage de enorme mængder af information, Facebook bruger til at målrette annoncer, lave målgrupper og give tilbagemelding om effekten af annoncering. Facebook vil med andre ord famle i blinde.

 

Samme problemstilling gælder også for andre sociale medier og enhver anden app for den sags skyld.

 

Hvad betyder iOS 14 helt konkret for din annoncering?

 

Svaret er både simpelt og komplekst. Ingen ved helt endnu, hvad det vil betyde. Men det er helt sikkert, at online annoncering i løbet af 2021 vil blive forandret for altid. 

 

Jo flere personer, der siger nej tak til, at apps må følge med i, hvad de foretager sig på deres telefon, jo færre data bliver der sendt ud til tredjeparts apps. Det vil betyde en skævvridning i rapporteringen, færre data, du kan bruge til at optimere din annoncelevering med, og dårligere målretninger. 


Den helt store hovedpine for bl.a. Facebook, TikTok, Pinterest, Snapchat, Twitter og enhver anden app, der er afhængig af indsamling af data, er derfor lige nu, hvorvidt de fortsat vil kunne benytte sig af retargeting, spore effektiviteten af kampagner og sidst men ikke mindst; om målretning i annoncetragten stadig vil være lige så effektiv uden data fra brugere med iOS 14.

 

Svarene på dette må vi vente i spænding på at få, indtil flere har opdateret deres Apple-telefon med iOS 14. Opdateringen ligger allerede klar til download, og det er derfor forventeligt, at den vil tage fart henover de resterende måneder af Q1.

 

 

 

Ændringer på Facebook i kølvandet på iOS 14

 

 

De påvirkede områder på Facebook vil primært være Annonceadministratoren, annoncerapporter, og Ads Insights API.

 

Nogle af påvirkningerne skyldes ændringer, Facebook selv implementerer i kølvandet på iOS 14, mens andre er direkte effekter af opdateringen, som Facebook ikke selv er herre over.

 

Begrænsning på 8 events

 

Denne ændring har langt fra konsekvenser for alle – og nok heller ikke dig – medmindre, du benytter dig af custom conversions. 

 

Fremover vil der være et loft på 8 events (f.eks. Purchase og AddToCart) per domæne.

 

De 8 events vil i rapportering blive rangeret efter prioritet, og kun den højst rangerede vil fremgå af rapporteringen. 

 

Og hvad betyder det så? Lad os sige, at du benytter AddToCart og Purchase-eventet som 2 af dine 8 events, så vil Purchase være den højst rangerende event. 

 

Hvis du beslutter dig for at ændre en af dine events til et andet, vil der være en periode på 3 dage, hvor det ikke vil være muligt at benytte det nye event til at målrette dine annoncer. 

 

Attribueringsvinduet

 

Fremover vil attribueringsvinduet som default være 7-day click & 1-day view. 28-day click og 7-day view bliver fjernet helt. Og tilbage har vi:

 

  • 1-day click
  • 7-day click
  • 1-day click & 1-day view
  • 7-day click & 1-day view

 

Igen er det nok de færreste, der vil være synderligt påvirket af denne ændring. Men er dit nuværende konverteringsvindue 28-day click vil du komme til at se et drastisk fald i din ROAS. Det betyder ikke, at folk ikke fortsat køber eller køber mindre, det betyder bare at du ikke kan spore det.

 

 

 

Vil iOS 14 påvirke tracking på min hjemmeside?

 

iOS 14 ændrer/påvirker ikke, hvad du kan eller ikke kan spore fra websteder via pixels, uanset om du bruger cookies eller serverside-tracking fra brugere uden iOS14.

 

Når det kommer til browsere, der er inde i apps (dvs. som Facebooks in-app-webbrowser) eller klik fra Facebook-appen til din hjemmeside, har Facebook hidtil sagt, at dette HAR indvirkning på dem, der fravælger sporing på iOS 14. 

 

Hvis man fravælger sporing, kan Facebook dog stadig indsamle noget data, men de vil ikke blive knyttet til en enkelt brugers handling.

 

Vil Server-side tracking løse problemet?

 

Conversion API (cAPI) er ikke en løsning på ovenstående problem. 

 

cAPI er designet til at hjælpe annoncører med at indsamle data via deres websteder uden at være afhængige af cookies og har derfor ingen indflydelse på sporing af in-app-aktivitet. 

 

Jeg vil dog anbefale, at man får det opsat hurtigst muligt, inden der kommer yderligere stramninger på tracking.

 

Hvad kan jeg gøre nu og her?

 

Der er nogle ting enkelte ting, Facebook anbefaler, at vi får på plads, inden iOS 14 for alvor vinder indpas på brugernes telefoner.

 

Implementer cAPI 

 

Dette hjælper dig med at spore handlinger baseret på oplysninger, der er udfyldt på dit websted på andre måder end cache-baserede pixelhændelser.

 

Verificer din Business Manager og dit domæne

 

Dette sikrer, at du er oprettet og “officiel” i Facebooks øjne. Det er en nødvendighed, da events er bundet op på et enkelt domæne, og der er noget, som tyder på, at en pixel kun bliver affyret, hvis dit domæne er verificeret.

 

Beslut, hvilke otte events du vil benytte

 

.. og tilpas dem allerede nu i Events Manager. Det hjælper vi dig selvfølgelig med. 


Tak for kaffe, det var en tung, men meget vigtig, omgang. 

 

Læs mere om, hvad Facebook selv har at sige her:

https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business  

 

https://www.facebook.com/business/news/ios-14-apple-privacy-update-impacts-small-business-ads

 

.