De vigtigste Facebook og Instagram nyheder fra 2019

December 2019

 

2019 har været et ekstremt begivenhedsrigt år i Facebook og Instagram-land med et HAV af nyheder, tests og opdateringer på de to platforme. 

 

Har du fulgt godt med på vores blog, nyhedsbrev og sociale medier, er du blevet løbende opdateret på den vigtigste udvikling – og hvordan du bedst håndterer den. Men at holde overblik over de MANGE begivenheder, er lidt af en mundfuld.

 

Når året nu går på hæld, synes vi derfor, at det er på sin plads med et lille recap på året, der gik – som du kan tage med dig ind i 2020. En lille nytårs-goodiebag, om man vil…. 

 

Herunder får du derfor en nem oversigt over, hvad vi anser som, de mest skelsættende nyheder fra 2019.

 

Facebook indledte gigantisk makeover

2019 blev året, hvor Facebook indledte den største makeover platformen har gennemgået i årevis. Den er endnu ikke fuldt rullet ud herhjemme, men kommer blandt andet til at betyde, at grupperne nu bliver platformens centrale omdrejningspunkt (i stedet for feedet).

 

Hvad redesignet konkret vil få af effekt er endnu svært at spå om, men ét er sikkert – det vil påvirke annonceringen. Så det er med at holde fingeren på pulsen i forhold til udviklingen. 

 

Du kan læse alt om hele Facebook’s 2019-makeover, her

 

Fremtidens annonceringsmetode blev præsenteret

De senere år har Facebook lanceret en lang række automatiserede værktøjer, der gør din annoncering nemmere, billigere og mere effektiv. Og i 2019 løftede de så sløret for, hvad man med rette kan kalde fremtidens annonceringsmetode:

Power 5. 

 

Metoden går dybest set ud på at bruge Facebooks 5 automatiserede tilgange på én og samme tid. For når du gør dét, skabes en synergieffekt, som kan løfte dine resultater op til et niveau, hvor vi mennesker slet ikke har en chance for at følge med. 

 

Power 5 er et must at blive stærk på, hvis du vil være godt klædt på til 2020 – så gør dig selv den tjeneste at sætte dig ind i metoden. Læs mere om Power 5, her

 

 

Facebook Attribution Tool – det nye go-to analyseredskab

Facebook Attribution Tool blev godt nok lanceret i slutningen af 2018, men det er et af de mest banebrydende analyseværktøjer, Facebook har budt på i mange år. Og det kom derfor – ikke overraskende – til at blive definerende for vores arbejde med Facebook og Instagram annoncering i 2019. 

 

Redskabet gør det muligt at måle den præcise brugerrejse, sammenhæng og effekt af din online markedsføring, både betalt og organisk – på tværs af platforme. 

 

Kun få har dog endnu fået øjnene op for mulighederne med Facebook Attribution Tool eller sat sig ind i, hvordan det bruges. Vil du være på forkant, så gør derfor dig selv den tjeneste at blive klog på Facebook Attribution Tool. Du kan starte, her!

 

 

Ny spamvejledning – endelig afklaring om SoMe-reglerne

 

I 2019 fik vi SoMe-annoncører (endelig) 100 procent afklaring på, hvad der kommercielt er tilladt og ikke tilladt på de sociale medier. 

 

Reelt set er der dog intet nyt under solen – markedsføringsloven er ikke ændret. Men den er nu præciseret specifikt i forhold til de sociale medier – med konkrete eksempler, så ingen kan være i tvivl.

 

I mange år har der ellers været stor uenighed om, hvorvidt kommerciel kommunikation på sociale medier skal betragtes som “elektronisk post”, og derfor kræver samtykke af modtageren. 

 

Men den nye spamvejledning har nu sat endeligt punktum for den debat: SoMe ER elektronisk post og er derfor kun tilladt med samtykke.  

 

Så du må altså ikke invitere folk til at like din side eller lave konkurrencer, der forudsætter at folk tagger deres venner eller lignende. 

 

Få helt styr på den nye spamvejledning, her

 

 

Spændende annonceformater og features

Året, der gik, bød også på nogle rigtig spændende, nye annonceformater på Facebook og Instagram. 

 

Eksempelvis blev det muligt at lave videoannoncer med afstemninger på Facebook – et effektivt format til at skabe engagement.

 

Og så det blev muligt at bruge influencers sponsorerede opslag som annoncer på Instagram, og dermed sprede budskabet til flere end blot følgerne. 

 

Instagram begyndte også at teste in app shopping annoncer – dynamiske annoncer, hvor brugerne både kan lægge i kurv, gå til kassen og betale i selve annoncen. Når denne feature på sigt rulles ud, vil det forenkle kunderejsen betydeligt – og dermed kunne øge omsætningen markant. Funktionen kan i USA også bruges på organiske opslag, hvilket sandsynligvis også vil blive muligt herhjemme inden længe. 

 

Facebook lancerede i 2019 herudover de såkaldte Samarbejdsannoncer, hvor brands kan annoncere for deres produkter via forhandlerens annoncer. Brandet får ganske enkelt et segment af forhandlerens katalog og kan så herigennem køre dynamiske retargeting annoncer for produkter – et genialt format til at øge salget for både brand og forhandler. 

 

I årets løb blev der også testet en hel ny annonceplacering: Instagram Udforsk. Bliver denne placering mulig, vil den naturligvis blive super attraktiv. For her er brugerne nemlig på forhånd indstillet på at gå på opdagelse – og er dermed også mere åbne for at udforske dine annoncer. 

 

Og så blev det i 2019 muligt at se andre brands aktive annoncer i Facebooks spritnye annoncebibliotek. Et godt redskab, hvis du har brug for inspiration, eller bare gerne vil blive klog på, hvordan andre i din branche annoncerer. 

 

 

Augmented Reality annoncer

Årets vigtigste nyhed på annoncefronten, er dog klart Facebooks nye Augmented Reality annoncer, der netop er rullet ud.

 

AR-filtre har længe været tilgængelige organisk, men det nye og banebrydende er, at de nu også kan bruges i annoncer på Facebook og Instagram  –  så de kan rettes mod specifikke målgrupper, og effekten af dem kan måles. 

 

Med de nye annoncer kan du for eksempel lade brugerne ‘afprøve’ dine produkter virtuelt. Og formatet er derfor ideelt til at skabe interaktion og udbygge relationen mellem bruger og brand. 

 

Som en af de absolut første i Skandinavien har CPC Social netop lanceret en AR-annonce for vores kunde Zleep Hotels – og vi er super spændte på at følge resultaterne!

 

 

Nye betalingsmuligheder og (måske) ny valuta

2019 blev et skelsættende år, når det kommer til betalingsmuligheder på Facebook og Instagram.

 

For i år offentliggjorde Facebook nemlig et ønske om at lancere deres helt egen kryptovaluta, Libra, med tilhørende virtuel ‘pung’, Calibra. Projektet har dog endnu ikke fået grønt lys fra politisk side, og derfor på nuværende tidspunkt ikke igangsat. 

 

Til gengæld lancerede Facebook i USA deres egen version af Mobile Pay, det såkaldte Facebook Pay. Betalingsmuligheden vil gøre købsprocessen langt mere ubesværet, hvilket øger chancen for flere gennemførte køb.

 

Facebook Pay bliver dermed et absolut must at benytte, når betalingsmuligheden forhåbentligt snart rulles ud i Danmark.

 

 

Ung-med-de-unge-apps

I løbet af året så vi også flere forsøg fra Facebook’s side på at fastholde de helt unge, der i stigende grad er blevet glade for Snapchat og TikTok. 

 

Derfor lancerede Facebook-koncernen i 2019 Instagram Threads – en billedbåren messaging app, hvor du kan dele video, billeder, statusopdateringer og lokation med dine nærmeste venner. Altså dybest set en Instagram-version af Snapchat.

 

Og i Canada tester Facebook netop nu den spritnye app, Whale, som du kan bruge til at skabe dine egne memes. Et klart forsøg på at hamle op med TikTok, der er blevet en hyppig kilde til Memes for de helt unge. Bliver app’en populær i Canada, vil den sandsynligvis blive tilgængelig globalt på sigt. 

 

Det bliver generelt spændende i 2020 at se, om Facebook og Instagram har held med at hive flere teenagere tilbage på de to platforme.

 

 

Facebook opdaterede egen profil

I løbet af 2019 gjorde Facebook også et ihærdigt forsøg på at skabe sig et mere socialt ansvarligt image. 

 

Eksempelvis afprøver koncernen netop nu en testversion af Instagram, hvor Like-antallet ikke kan ses af andre end en selv. Testen, der netop er rullet ud i Danmark, er et forsøg på at mindske den sociale konkurrence, som mange forbinder med platformen. 

 

Det overvejes herudover, om en lignende test også skal afprøves på Facebook. Der er dog delte meninger om, hvorvidt de skjulte Likes er en god idé – særligt er der (naturligvis) modstand blandt berømtheder og influencers… 

 

 

Zero-Friction Future – buzzen fortsætter i 2020

Det helt store buzzword i 2019 blev begrebet Zero-Friction Future – hvilket vil sige en hurtig, intuitiv og ubesværet brugerrejse. Det er, kort sagt og spot on, dét brugerne efterspørger her på nippet af 2020. 

 

Derfor er det et begreb, du er nødt til arbejde dedikeret med i det kommende år. Du kan læse mere om Zero-Friction Future, her

 

Har du en webshop, kan du med fordel også læse vores blogindlæg om Friction-Free Shopping, som handler om, hvordan du specifikt fjerner modstand i forbindelse med online shopping. Vi afholder herudover en workshop i januar om netop Friction-Free shopping, som du kan læse mere om, her

 

 

Godt nytår – fra alle os til alle jer!

Nu har vi rundet de SoMe-nyheder, vi anser som de absolut vigtigste fra det forgangne år.

 

Så nu er du klar til at hoppe trygt og velorienteret ind i 2020! 

 

Rigtig godt nytår fra os her i CPC Social!

 

 

 

Kom på forkant i 2020. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få hver måned eksklusive learnings fra vores samarbejde med danske og globale virksomheder.

[]
1
Vil du modtage guiden "Den uundværlige guide til annoncering på Facebook og Instagram"?Du siger samtidig ja til at modtage guide i fremtiden

Du siger samtidig ja til, at vi udover det månedlige nyhedsbrev fremover må sende dig guides, whitepapers og lignende materiale.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right