Få styr på pixels, og overhal dine konkurrenter indenom

Opdateret februar 2020.

 

Af Christian Rosenbech, Partner i CPC Social.

 

Kun få orker at sætte sig ind i Facebook-pixels.

 

Det er ærgerligt for dem, men heldigt for dig, der læser med her.

 

For det betyder, at du kommer til at overhale dine konkurrenter indenom med din online marketing.

 

UDELUKKENDE ved at sætte dig ind i, hvad Facebook-Pixels er for en størrelse.

 

Men hvordan?

 

Det giver jeg dig svar på i det her blogindlæg, hvor jeg har samlet banebrydende learnings fra det eksklusive summit for europæiske Facebook- og Instagram-annoncører, Ads Camp 2019,  der blandt andet bød på oplæg fra pixel-eksperten Christian Stiocescu.

 

Hvad er det dersens pixel?

.. spørger du måske dig selv.

 

Og det er helt fair.

 

Lad os tage den korte version. Pixelbog-versionen, om man vil 😉

 

Facebook-pixlen er en kode, du kan sætte på dit website.  Pixlen fortæller dig om brugernes specifikke handlinger på dit website (også kaldet events) og måler effekten af de annoncer, du kører på Facebook.

 

Og hvad kan du så bruge det til? tænker du måske.

 

Den data, pixlen opsnapper, fortæller dig, hvem der viser interesse for dit brand/produkt, hvordan deres kunderejse er, hvor mange konverteringer dine Facebook-annoncer resulterer i og meget, meget mere.

 

Og den data kan du f.eks. bruge til at optimere dine annoncer, opbygge et superskarpt target audience eller lave remarketing, der rammer spot on 🎯, og styrker din forreting.

 

Så har vi faktisk rundet det helt basale, hvad angår pixels. Det var jo slet ikke så slemt, vel?

 

Nu bliver det gyldne spørgsmål bare, hvordan du får mest muligt ud af at arbejde med pixels.  Her kommer Cristian Stiocescus’, ham pixel-eksperten, jeg nævnte tidligere, og hans gode fif ind i billedet.

 

Hold på hat og briller – for nu bliver det altså en smule mere teknisk 🙈

 

Vælg selv, hvad du vil tracke

 

Cristian Stiocescu kommer fra Pixel your Site, der er udbyder af verdens mest brugte WordPress plug-in for Facebook-pixlen. Så når han taler om pixels, ved han, hvad han snakker om.

 

Han anbefaler først og fremmest, at du benytter brugerdefinerede events, når du tracker. For jo mere specifik du gør din tracking, jo mere værdifuld bliver den. 

 

At køre brugerdefinerede events i stedet for de prædefinerede svarer til, at du køber skræddersyet tøj i stedet for masseproduceret tøj.

 

For lige som skræddersyet tøj sidder brugerdefinerede events lige i skabet, og de tracker derfor 100% de handlinger, der har værdi for din virksomhed.

 

Du kan for eksempel vælge at spore produktnavn, source via UTM-parametre, id’er, betalingsmetode eller noget helt andet. Der er vitterligt frit valg på alle hylder.

 

Med den viden kan du løbende optimere den del af din kampagne, der har behov for det netop nu, og dermed skabe ENDNU bedre resultater.

 

Derfor dykker vi hos CPC Social også altid GRUNDIGT ned i pixel-opsætningen som det allerførste, når vi indleder samarbejde med vores kunder.

 

 

Automatisk hvad-for-noget?

Cristian Stiocescu anbefaler herudover, at du altid har funktionen Automatisk avanceret matchning aktiveret, når du arbejder med pixels.

 

“Automatisk hvad-for-noget?”, tænker du måske. Og du har helt ret. Det er virkelig ikke den mest mundrette titel.

 

Men til gengæld er det en genial funktion. Den kan nemlig opsamle hashkrypterede kundedata fra din hjemmeside (såsom telefonnumre, e-mails osv.) og koble dem til deres tilhørende Facebook-profiler.

 

Den type kundedata kan ellers ikke knyttes til Facebook-profiler. Så de kunder, du kun har telefonnumre eller mailadresser på, bliver faktisk normalt ikke inkluderet i din tracking. 

 

Men med Automatisk avanceret matchning slået til får Facebook-data på netop den del af dine kunder, og så bliver dine tilskrivninger og kopimålgrupper ENDNU mere præcise.

 

Derfor anbefaler Facebook faktisk generelt altid at have funktionen aktiveret som en del af deres Power 5 metode.

 

Vil du gerne vide mere om, hvordan du bruger Automatisk avanceret matchning, kan du læse videre her.

 

Kodning?… Øh, nej tak!

Nu er du ved at være rigtig godt up to speed i forhold til pixels, men så er der lige det der med at sætte det op og administrere det.

 

Og ud af de få mennesker som rent faktisk orker at sætte sig ind i pixels, ja, så står de fleste af dem helt af her. For pixels bygger på kodning, og mange føler sig ikke godt nok klædt på til at kaste sig ud i den slags.

 

Men HELDIGVIS behøver du ikke at være en ekspert i kodning for at knække koden til en pixel-succes.

 

Facebook har nemlig lanceret sit helt eget Event setup tool, der gør det nemt at definere dine egne events og måleparametre inde i Business Manager. Nemt, enkelt og ikke mindst helt uden at kode.

 

Når du skal ind og opsætte pixlen, skal du dog stadig ind og kode inde på websitet. Er du ikke tryg ved det, så hiv fat i en ekspert. Det er en engangsfornøjelse, der med garanti skaber værdi for din virksomhed på længere sigt.

 

Og ellers er det bare om at lege med de næsten uendelige muligheder, der er med pixels.

 

God fornøjelse! 🙋🏼‍♂️

 

Har du nogle spørgsmål eller har du har brug for hjælp med at sætte dine pixels op, er du altid velkommen til at kontakte mig på 7199 3736 eller sende en mail til kontakt@cpcsocial.dk

 

CPC Social afholder også skræddersyede workshops om pixels og andre vigtige aspekter af Facebook- og Instagram-annoncering.

 

 

Få eksklusive learnings fra nationale og internationale kunder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
Vil du modtage guiden "Den uundværlige guide til annoncering på Facebook og Instagram"?Du siger samtidig ja til at modtage guide i fremtiden

Du siger samtidig ja til, at vi udover det månedlige nyhedsbrev fremover må sende dig guides, whitepapers og lignende materiale.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right