Bliv klog på Facebook Pixels (Nerd Alert!)

Juli 2019

 

Af Christian Rosenbech, Partner i CPC Social.

 

I maj deltog jeg i Ads Camp 2019 – et eksklusivt summit, hvor europæiske annoncører samles for at få learnings fra verdens førende eksperter i Instagram og Facebook annoncering. 

 

Her fik jeg en masse banebrydende inputs med hjem, som jeg vil gå i dybden med her på bloggen hen over sommeren. 

 

I dag dykker jeg ned i et emne, som de fleste nok prøver at undgå… For nu skal det handle om noget så kompliceret som Facebook pixels!

 

En af konferencens bedste speaks var nemlig fra pixel-eksperten, Cristian Stiocescu, som gav super fede inside-tips til, hvordan du smartest udnytter de kæmpe muligheder, der er med pixels. 

 

 

PIXELbog-versionen

 

Kun meget få orker at sætte sig ind i pixels. Så ved at blive klog på emnet, kan du altså skubbe din online marketing 10 skridt foran dine konkurrenters!

 

Men hvad er pixels egentligt for en størrelse? Lad os tage den nemme, korte udgave. PIXELbog-versionen, som man kan kalde det, hvis man har lidt far-humor 😉

 

Skal det forklares helt kort, så er Facebook Pixels en kode, du kan sætte på dit website, som tracker brugerne, når de har set eller klikket på din Instagram eller Facebook annonce. 

 

Pixels sporer specifikke handlinger (også kaldet events), som brugerne foretager sig: for eksempel om de kigger på en produktside eller køber et af dine produkter. 

 

Facebook har selv 17 definerede kategorier af events. Men du kan faktisk også skræddersy dine helt egne kategorier – så du kan tracke lige præcis de handlinger, der er vigtige for dig. 

 

Dataen kan for eksempel fortælle dig, hvem der viser interesse for dit brand/produkt, hvordan deres kunderejse er, hvor mange konverteringer dine Facebook annoncer resulterer i – og meget, meget, meget mere… 

 

Og den info kan du så eksempelvis bruge til at optimere dine annoncer, opbygge et superskarpt target audience eller lave remarketing, der bare rammer spot on 🎯

 

… Så har vi faktisk rundet det helt basale, hvad angår pixels. 

 

Men det gyldne spørgsmål er jo så, hvordan du bruger pixels bedst muligt! Og her bød Cristian Stiocescu’s speak på nogle rigtig gode fifs.

 

 

Skræddersy dine events

 

Cristian Stiocescu kommer fra Pixel your Site, der er udbyder af verdens mest brugte WordPress plug-in for Facebook pixel. Så når han taler om pixels, så ved han, hvad han snakker om!

 

Han anbefalede først og fremmest, at du benytter brugerdefinerede events, når du tracker. For jo mere specifik, du gør din tracking, jo mere værdifuld bliver den. 

 

At køre brugerdefinerede events, i stedet for de prædefinerede, svarer lidt til at købe skræddersyet tøj i stedet for masseproduceret stangtøj.

 

Den skræddersyede version tracker bare 100% præcist, efter lige netop de handlinger, der har værdi for din virksomhed.  

 

Du kan for eksempel vælge at spore produktnavn, source via UTM-parametre, id’er, betalingsmetode eller noget helt andet. Der er vitterligt frit valg på alle hylder!

 

Med den viden kan du med kirurgisk præcision løbende optimere den del af din kampagne, der har behov for det netop nu –  og dermed skabe ENDNU bedre resultater.

 

Derfor dykker vi hos CPC Social også altid GRUNDIGT ned i pixel-opsætningen som det allerførste, når vi indleder samarbejde med vores kunder.

 

 

Automatisk hvad-for-noget?

 

Cristian Stiocescu anbefalede herudover altid at have funktionen Automatisk avanceret matchning aktiveret, når du arbejder med pixels.

 

“Automatisk hvad-for-noget?”, tænker du måske. Og ja, det er virkelig ikke den mest mundrette titel!

 

Men Automatisk avanceret matchning er til gengæld en ret så genial funktion. Den kan nemlig opsamle hashkrypterede kundedata fra din hjemmeside (såsom telefonnumre, e-mails osv.) og koble dem til deres tilhørende Facebook-profiler.

 

Den type kundedata kan ellers ikke knyttes til Facebook-profiler. Så de kunder, du kun har telefonnumre eller mailadresser på, bliver faktisk normalt ikke inkluderet i din tracking. 

 

Men med Automatisk avanceret matchning slået til, får du også Facebook-data på denne del af dine kunder – og så bliver dine tilskrivninger og kopimålgrupper ENDNU mere præcise.

 

Derfor anbefaler Facebook faktisk generelt altid at have denne funktion aktiveret, som en del af deres Power 5 metode.

 

Vil du gerne vide mere om, hvordan du bruger Automatisk avanceret matchning, kan du læse videre, her.

 

Kodning?… Øh, nej tak!

Nu er du ved at være rigtig godt up to speed i forhold til pixels – men så er det jo bare lige det her med at sætte det op og administrere det.

 

Og ud af de få mennesker, som rent faktisk orker at sætte sig ind i pixels, ja så står de fleste af dem så af her. For pixels bygger på kodning. Og mange føler sig slet ikke klædt på til at kaste sig ud i at kode.

 

Men HELDIGVIS behøver du ikke at være en ekspert i kodning for at kunne knække koden til pixel-succes!

 

Facebook har nemlig for nyligt lanceret deres helt eget Pixel event setup tool. Og med det redskab kan du definere dine egne events og måleparametre inde i Business Manager. Nemt, enkelt og, ikke mindst, helt uden at kode!

 

Så nu er det altså ikke længere kun webudviklere, der kan være pixel-hajer!

 

Når pixels skal opsættes, er det dog stadig nødvendigt at kode lidt inde på websitet – så her kan det godt være, at du lige må hive fat i en ekspert. Men det er til gengæld en engangsfornøjelse – resten kan du sagtens selv stå for med det brugervenlige Pixel event setup tool ved hånden.

 

Og så er det ellers bare om at lege med de næsten uendelige muligheder, der er med pixels!

 

Har du nogle spørgsmål eller har du har brug for hjælp med at sætte dine pixels op, er du altid velkommen til at kontakte mig på 7199 3736 eller sende en mail til kontakt@cpcsocial.dk

 

CPC Social afholder også skræddersyede workshops om pixels og andre vigtige aspekter af Instagram og Facebook annoncering.

 

 

Få eksklusive learnings fra nationale og internationale kunder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right