5 anbefalinger til din SoMe-annoncering i 2021 

December 2020

 

Er der noget, 2020 har lært os, er det, at det kan være svært at spå om fremtiden.

 

Men vi har alligevel vovet os ud i at give det et forsøg og samlet 5 konkrete anbefalinger til, hvordan du annoncerer med størst effekt på sociale medier i 2021.

 

Anbefalingerne er baseret på de nyeste opdateringer fra Facebook, og hvad der har fungeret godt (og mindre godt) for vores kunder i år.

 

 

Så værsgo – fra alle os i CPC Social til alle jer: 5 anbefalinger til jeres SoMe-annoncering i 2021.

 

 

1. Grib muligheden for Facebook og Instagram Shops 

 

I det tidligere efterår lancerede Facebook deres længe ventede Shop-funktion på både Facebook og Instagram. En funktion, der er særlig relevant for dig, som har en webshop, og som vi har glædet os til at se gå live.

 

Pandemien har sat skub i den i forvejen stigende e-handel, og selvom coronavaccinen venter på os lige rundt om hjørnet, er det ikke ensbetydende med, at de nye vaner, vi har fået med at shoppe online, bliver smidt i skraldespanden.

 

Dertil kommer, at Shop-funktionen er en enestående mulighed for at servere en lettilgængelig, intuitiv og brugervenlig shoppingoplevelse for dine kunder, der samtidig kan være med til at styrke din forretning. Af samme årsager anbefaler vi, at du giver dig i kast med funktionen. 

 

Bliv klogere på funktionen, og hvordan du kommer i gang med at bruge den på vores webinar ‘Kom godt godt fra start med Facebook og Instagram Shops’ d. 12. januar fra kl. 9:00-9:45.

 

2. Væk opmærksomhed med skræddersyet content 

 

Noget, de fleste taler om, men kun få rent faktisk praktiserer, er at lave content (tekst og visueller), der er skræddersyet til den eller de målgrupper, de gerne vil nå ud til. 

 

Og det er en skam. For virksomheder kæmper en brag kamp om brugernes opmærksomhed, og er du f.eks. ikke underholdende eller relevant nok, scroller brugerne bare videre, og så får du intet ud af dine annoncekroner.

 

I stedet for at lave ét budskab til en kampagne, anbefaler vi, at du deler dine kampagner op i flere underbudskaber og visueller, der appellerer til de forskellige steder i livet, målgrupperne befinder sig. 

 

Har du f.eks. en bred målgruppe, der består af mænd og kvinder i alderen 18-55 år, kan du med fordel lave et budskab, der henvender sig til mænd i alderen 18-30 år. Et andet, der henvender sig til mænd i alderen 31-55 år. Et tredje, der henvender sig til kvinder i alderen 18-30 år. Og et fjerde, der henvender sig til kvinder i alderen 31-55 år. 

 

Test af, hvad der fungerer for forskellige målgrupper.

 

Har du en webshop, er Dynamic Product Ads også værd at tale om i forhold til at skabe skræddersyet content.

 

Dynamic Product Ads er et annonceformat, der forbinder din Facebook-konto med dit websites produktkatalog, så Facebook automatisk kan oprette relevante annoncer med relevante produkter. Informationerne tager Facebook direkte fra dit website.

 

Du kan med andre ord vise produkter frem, der er tilpasset forskellige personers interesser, eller minde dem om de konkrete varer, de har kigget på inde på dit website  – uden at købe.  Og hvis dét ikke er at skabe skræddersyet indhold, så ved vi ikke, hvad er.

 

 

3. Udvid din SoMe-horisont

 

Med Facebook på førstepladsen og Instagram på andenpladsen over de mest brugte sociale medier i verden på tværs af alder, køn og landegrænser er de to platforme oplagte annonceringsvalg.

 

Men måske er det på tide at udvide din SoMe-horisont og se, om andre sociale medier kunne give mening for din virksomhed?

 

Det er i hvert fald en anbefaling herfra. Mens LinkedIn rummer muligheden for at nå ud til beslutningtagere og få flere leads, er Pinterest og Snapchat geniale til at øge dit brandkendskab og dermed dit salg blandt nye, specifikke målgrupper. 

 

Dertil kommer, at der er mange, som endnu ikke har fået øje på mulighederne ved at bruge Pinterest og Snapchat som annonceplatforme, og det er en fordel for dig, da du så har færre konkurrenter.

 

Er du interesseret i, om der er andre sociale medier, som er oplagte for dig? Så book en uforpligtende samtale med Jakob her, og hør mere om, hvad de forskellige platforme kan. 

 

 

4. Få nu opsat den tracking korrekt!

 

De fleste har efterhånden opsat en Facebook pixel, men det er langt fra de fleste, der har opsat alle relevante events med dertilhørende parametre. 

 

2020 har gjort det sværere at følge den fulde kunderejse fra klik til køb. Det er der flere årsager til — her kan nævnes cookie consent, ITP og Adblockers som nogle af de største syndere. Det har vi skrevet mere om her.

 

Facebooks eneste modsvar til dette er Conversions API. Conversions API’et sender events direkte fra din server til Facebook og er altså ikke nødvendigvis afhængig af at smide en cookie gennem brugerens maskine.


Er du så heldig, at du har din webshop på en af de større platforme som f.eks. Shopify, er det en smal sag at få opsat. For alle os andre skal der lidt mere knofedt til. Læs mere om det her.

 

 

5. Video, åh video!

 

Måske sidder du lige nu og tænker ‘Video – hvad pokker er der nyt i den anbefaling?’. Og til det kan vi kun svare ‘ikke så meget’ –  udover at den ikke længere kun bunder i, at videoformatet stadig er et af de formater, der performer allerbedst.

 

I år skyldes anbefalingen nemlig de problemstillinger, vi introducerede i punkt 4. Herunder bl.a. Cookie Consent, som Datatilsynet tidligere på året præsenterede i form af deres nye retningslinjer for brug af cookies. Retningslinjer, der betyder, at brugerne selv skal give tilladelse til, hvorvidt virksomheder må tracke deres adfærd. 

 

På tværs af vores kunder ser vi en klar tendens til, at flere og flere brugere vælger at takke nej til tracking, og det har gjort det problematisk at få et indblik i brugernes kunderejser og at få succes med retargeting.

 

Heldigvis har Facebook flere annonceformater, du kan bruge til at opsamle data om dine brugere. 

 

Vores anbefaling er derfor at anvende de annonceformater, hvoraf video klart er det format, der performer bedst. Læs mere om, hvilke annonceformater du ellers kan ty til her.

 

En vigtig kommentar til videoformatet er, at den store produktion ikke altid vinder over den lille produktion. Vi ser ofte, at videoer, der f.eks. er filmet af vores kunder med deres telefon, performer langt bedre, end videoer, der står et helt produktionshold bag. Har du ikke budget til at hyre et reklamebureau, skal det med andre ord ikke holde dig fra at prøve videoformatet af.

 

 

Vil du vide mere om de nyeste muligheder på Facebook og Instagram?

Så læs mere om vores mange webinarer her. 

 

Du kan også få tips direkte i din inbox – tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

.