4 grunde til, at annoncering er et af dine vigtigste værktøjer lige nu

April 2020

Skrevet af partner Christian Rosenbech

 

“2020 er slut og forbi – vi skal fokusere på 2021.”

 

Sådan sagde en af vores kunder til mig forleden (med 2,5 meters afstand selvfølgelig), og selvom jeg personligt ser sagen med mere positive briller, så er der ikke længere nogen tvivl om, at det er en skræmmende periode, vi alle går igennem lige nu. Både i det private liv og i virksomheder.

 

For selvom tallene tegner godt, og Danmark ser ud til langsomt at slå dørene op til noget, der minder om en normal hverdag, har covid-19 sat sine spor og plantet en usikkerhed, der påvirker stort set alle aspekter af vores liv.

 

Er du virksomhedsejer, eller arbejder du med marketing, er du måske en af dem, der lige nu har hovedet fyldt med spørgsmål om, hvad der skal ske med jeres markedsføring. For hvad skal der ske med dine marketingtiltag, Bør du stoppe jeres marketing- og reklametiltag midt i krisen? Og hvis du fortsætter med at annoncere, hvordan vil dine modtagere, der også er pressede over deres egen situation, reagere på dit budskab? 

 

Det kan være fristende at trykke på stop-knappen og pause alle marketingaktiviteter, men faktisk kan din markedsføring, selv i en nedskaleret udgave, være en fordel – måske endda dét, der får dig gennem de svære uger og måneder, der stadig venter os.

 

Selvom det er billigt at annoncere lige nu, er det ikke sikkert, at dine kampagner kommer til at generere de ønskede resultater med det samme. Det må ikke få dig til at tvivle. For i det lange løb er der gode resultater at hente, hvis du holder dine kampagner i gang.

 

 

Her får du 4 grunde til, at annoncering på Facebook og Instagram er et af dine vigtigste værktøjer lige nu:

 

 

#1 Mange af dine konkurrenter har sandsynligvis slukket deres annoncer 

 

Som nævnt kan det være fristende at slukke for sin markedsføring i krisetider. Det er der mange, der allerede har gjort. Og det er en af hovedårsagerne til, at du skal annoncere lige nu!

 

For de målgrupper, du tidligere har måtte slås om, har du med stor sandsynlighed for dig selv. Og nu hvor konkurrencen om den samme målgruppe er lavere, ser du uundgåeligt også lavere priser, når det kommer til CPC  (pris pr. klik) og CPM (pris pr. 1000 eksponeringer), hvilket gør dine annoncer endnu mere effektive. Faktisk spår Cowen & Co.,  at Facebooks annonceomsætning vil falde med 19% i 2020. Så det er bare om at komme i gang. 

 

 

#2 Nå flere mennesker end nogensinde før

 

Med en stor del af verden i lockdown holder mange mennesker sig hjemme. Det har ført til en stigning i brugen af sociale medier, f.eks. er beskeder og videoopkald i de hårdeste ramte lande steget med 50% ift. måneden før, og så er CPM som sagt faldet ret voldsomt.

 

Det betyder, at du lige nu kan nå ud til en masse mennesker, uden at det koster dig en bondegård.  Jeg anbefaler, at du bruger den mulighed til at opbygge nye målgrupper og afprøve nye annonceformater og optimeringsformer, der kan styrke din marketingindsats fremover.

 

 

#3 Onlinehandlen er steget 

 

Med mange storcentre, flyselskaber, biografer, museer, hoteller osv. tvungen lukket er der selvfølgelig et stort fald i forbruget. Det er simpelthen ikke muligt at forbruge på samme måde som før. Men det stopper ikke danskernes købetrang.

 

PostNord leverer 30% flere pakker som kommer fra handel på danske webshops, og webshoppen Cooplshop.dk har haft sine 2 bedste måneder nogensinde i marts og april. Generelt er online salget steget, og Deloitte spår, at det er en tendens, der er kommet for at blive – også på den anden side af covid-19.

 

Er du en webshop, giver det derfor god mening at annoncere for dine produkter, og er du en fysisk butik giver det god mening at overveje, om du har mulighed for at digitalisere din forretning f.eks. gennem sociale medier. Benytter du dig ikke allerede af Instagram Shopping, er mit råd til dig at gå i gang med det samme! Det gør det hurtigere og mere overskueligt for dine kunder at shoppe hos dig. Læs, hvordan du gør her.

 

 

 

#4 Annoncér nu, vind senere

 

Selvom der er flere grunde til at holde liv i dine annoncer på Facebook og Instagram i en tid som denne, er det også vigtigt at overveje, hvordan dit brand og dit budskab bliver modtaget af din målgruppe. For nej, det er ikke fordelagtigt at fortsætte med business as usual. 

 

Jeg vil anbefale dig at fjerne fokus fra hardcore salg og i stedet rette dit budskab og dine tilbud mod at “gøre noget godt” for modtageren. Tænk nyt, og overvej, hvordan du kan være der for din målgruppe. Det kunne f.eks. være at give fri fragt på alle hjemmeleveringer, så dine kunder ikke skal bevæge sig ud ad døren og stå i kø i pakkeshoppen sammen med mange andre.

 

God service og venlighed giver loyale kunder i biksen, og formår du at yde det og hjælpe, hvor du kan, vil du med stor sandsynlighed vinde forbrugernes tillid på længere sigt og tilegne dig et større kundekartotek, der heller end gerne vil købe varer fra dig – også når krisen er slut.

 

En af vores kunder, der har været særligt dygtige til at tænke nyt og givet hyggelige oplevelser til en masse børnefamilier i denne tid, er Teater Fantast, der lynhurtigt har forvandlet deres forestilling Lille Frø til flere GRATIS livestreams på Facebook. Udover flere tusinde nye følgere og en enorm stigning i engagement på siden, stod flere også klar til at donere og støtte teatergruppen.

 

På samme vis har vores kunde Mino Danmark, en organisation, der kæmper for at styrke minoritetsetniske danskeres muligheder, stemmer og samfundsdeltagelse, dedikeret deres arbejde til at oversætte myndighedernes anvisninger, nyheder og tiltag til en række forskellige sprog, så minoritetsgrupper får nemmere ved at følge med i de mange budskaber. Et tiltag, hvor vi i høj grad ser, hvordan gode intentioner er blevet omsat til en øget interesse for organisationens brand til en billig pris. Se nogle af de resultater, annoncering har skabt for Mino Danmark her.

 

 

 

Hvis jeg kort skal opsummere, er det trods alt en god tid at annoncere i. Priserne er lave, og der er flere mennesker at nå end normalt. Onlinehandlen er steget, og det er ikke en tendens der ser ud til at stoppe i en post corona-verden. Så formår du at tilbyde god service og annoncere det på en måde,  der viser, du har forståelse for din målgruppes nye hverdag, er der nye kunder at stjæle fra dine konkurrenter, og gør du det godt, vil jeg næsten love dig, at du har loyale kunder for livet.

 

Få eksklusive learnings fra vores samarbejde med danske og globale virksomheder. Tilmeld dig nyhedsbrevet!

[]
1
Vil du modtage guiden "Den uundværlige guide til annoncering på Facebook og Instagram"?Du siger samtidig ja til at modtage guide i fremtiden

Du siger samtidig ja til, at vi udover det månedlige nyhedsbrev fremover må sende dig guides, whitepapers og lignende materiale.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right